امارات، از مهمترین قطب‌های اقتصادی جهان پنجاه سال بعد از تأسیس آن

دوم دسامبر امارات متحد عربی پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می گیرد : شیخ‌نشینی در حاشیۀ جنوبی خلیج فارس که از بیابانی بی آب و علف به یکی از بانفوذترین قدرت‌های منطقه ای و قطب‌های مهم اقتصادی جهان تبدیل شد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات (سایت فارسی زبانان امارات)، هفت شیخ نشین کوچک (ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام‌القوین) امارات متحد عربی را تشکیل می دهند. دبی، قلب اقتصادی امارات، به تنهایی دربرگیرندۀ دفاتر هزاران شرکت بزرگ اقتصادی جهان است.

 ٩٠ درصد از جمعیت ده میلیون نفری امارات را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. با این حال، برای جلب سرمایه‌های بیشتر خارجی، امارات تسهیلات تازه ای برای اعطای اقامت به خارجیان در نظر گرفته است.

پس از عربستان، امارات متحد عربی، دومین مرکز اقتصادی و تجاری حوزۀ خلیج فارس است و به گفتۀ بانک جهانی سهل ترین کشور جهان در زمینۀ تجارت و سرمایه‌گذاری است. اگر چه امارات به عنوان تولیدکنندۀ نفت و گاز از اعضای مهم اوپک به شمار می‌رود، اما، درآمدهای نفتی تنها سی درصد تولید ناخالص امارات را تشکیل می دهند.

در سال ٢٠٢٠ امارات اولین نیروگاه اتمی جهان عرب را به کار انداخت و با شیوع ویروس کرونا اولین کشور جهان بود که نخستین دُز واکسن کرونا را به ساکنان این کشور تزریق کرد. امروز نود درصد جمعیت امارات کاملاً در مقابل این بیماری واکسینه شده اند.

امارات که زمانی به روستای صیادان شباهت داشت امروز اولین کانون منطقه ای در عرصه های مالی، رسانه ای و حمل ونقل به شمار می رود. نمایشگاه جهانی دبی که به دلیل شیوع بیماری کرونا با تأخیر در اکتبر گذشته گشایش یافت اولین نمایشگاه بین المللی در کل خاورمیانه است. امارات امیدوار است که تا مارس آینده دست کم بیست و پنج میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید کنند.

در سال ٢٠٢٠ امارات از جمله نخستین کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس بود که مناسبات خود را با اسرائیل عادی کرد و این عادی سازی عرصه های بی سابقه ای از همکاری‌های اقتصادی و تکنولوژیک را پیش روی امارات گشود.

امارات که مصمم است نقشی جهانی در عرصه های علوم و فنون بر عهده بگیرد در سال ٢٠١٩ نخستین فضانورد خود را به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد. در فوریه ٢٠٢١ امارات کاوشگر فضایی خود را به نام "امید" در مدار کره مریخ قرارداد و به این ترتیب به اولین کشور عرب تبدیل شد که توانست به چنین موفقیتی دست یابد.

انتهای پیام

کد خبر: 8869

https://uaekiosk.com/node/8869

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید