حضور امارات متحده عربی در فضا؛ از اقامت در مریخ تا کشت گوجه‌فرنگی فضایی

امارات متحده عربی در نظر دارد در صنعت فضایی به ابرقدرتی جهانی تبدیل شود؛ از کشت گوجه‌فرنگی در فضا گرفته تا ماموریت ایجاد اقامتگاه در مریخ، این کشور در تلاش است در حوزه فضا پیشگام باشد و به‌رغم اینکه در این حوزه تازه‌وارد است، در نظر دارد هر سه تا پنج سال یک ماموریت فضایی داشته باشد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، ساخت اجزای ماهواره و توسعه تخصص بومی در این حوزه به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر شده و به رشد اقتصاد امارات متحده عربی کمک کرده است.

امارات متحده عربی در نظر دارد در صنعت فضایی به ابرقدرتی جهانی تبدیل شود. از کشت گوجه‌فرنگی در فضا گرفته تا ماموریت ایجاد اقامتگاه در مریخ، این کشور در تلاش است در حوزه فضا پیشگام باشد.

امارات متحده عربی به‌رغم اینکه در این حوزه تازه‌وارد است، در نظر دارد هر سه تا پنج سال یک ماموریت فضایی داشته باشد.

وقتی سلطان النیادی در آوریل سال جاری، وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شد تا یک پیاده‌روی فضایی هفت ساعته را آغاز کند، نامش به‌عنوان اولین فضانورد عرب که به اعماق ناشناخته فضا رفت در تاریخ ثبت شد.

حمد عبید المنصوری، رئیس مرکز فضایی محمد بن راشد، دستاوردهای برنامه فضایی ملی امارات متحده عربی را مرهون دوراندیشی بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاری‌ راهبردی رهبران فعلی این کشور در بخش زیرساخت‌، فناوری و استعدادیابی می‌داند.

اولین گام‌های ایجاد برنامه فضایی ملی امارات متحده عربی را شیخ زاید، بنیان‌گذار این کشور، برداشت و در دهه ۱۹۷۰ جلسه‌های بسیاری برای گفت‌و‌گو در این مورد برگزار کرد، از جمله نشست ابوظبی با حضور سه فضانورد آمریکایی.

به نوشته عربین بیزنس، امارات متحده عربی در راستای اهداف بلندپروازانه‌اش، سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه فضایی کرده است. سال گذشته، سازمان فضایی امارات متحده عربی از سرمایه‌گذاری ۸۱۶ میلیون دلاری برای افزایش توانمندی در این حوزه خبر داد.  

به گفته منصوری، مرکز فضایی محمد بن راشد همکاری‌هایی را با بخش دولتی و خصوصی از جمله سازمان‌های فضایی، نهادهای بین‌المللی و دانشگاه‌های مطرح در حوزه علوم فضایی و فعالیت‌هایی در زمینه ماهواره‌های بومی پیشرفته، ماموریت‌های میان‌سیاره‌ای و سفرهای فضایی باسرنشین آغاز کرده است.

این مرکز در نظر دارد در سال ۲۰۲۴، ماهواره ام‌بی‌زد‌ـ‌ست را پرتاب کند که تحول جدیدی در تصاویر با کیفیت بالا از فضا خواهد بود.

در طرحی دیگر، مرکز فضایی محمد بن راشد در سال ۲۰۱۷ از برنامه «مریخ ۲۱۱۷» رونمایی کرد که قرار است در ۱۰۰ سال آینده اولین اقامتگاه بشر روی سیاره سرخ را احداث کند.

حمد عبید المنصوری می‌گوید ماموریت‌های این مرکز فضایی به توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌هایی منجر شده است که در صنایع گوناگون کاربرد دارند.

به‌عنوان مثال، ماموریت مریخ امارات توسعه فناوری در حوزه‌های روباتیک و سامانه‌های خودکار را در پی داشته است که می‌توان در صنایعی مانند کشاورزی، معدن، نفت و گاز به کار برد.

در دو سال گذشته، کاوشگر امید بیش از ۱.۷ ترابایت داده از جو مریخ، الگوهای آب‌و‌هوایی و تاریخچه اقلیمی این سیاره ارسال و اطلاعات مهمی فراهم کرده است که به پیش‌بینی  تغییرات اقلیمی زمین کمک خواهد کرد.

در برنامه «فضانورد امارات متحده عربی» در ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز سلطان النیادی بیش از ۲۰۰ آزمایش برای ناسا و ۱۹ آزمایش برای دانشگاه‌های امارات متحده عربی انجام می‌دهد که حوزه‌های گوناگونی از جمله سیستم‌های قلبی‌عروقی و ایمنی، اپی‌ژنتیک، علوم سیالات، زیست‌شناسی گیاهی، علوم مواد، تحلیل خواب و انرژی تابشی را در برمی‌گیرد.

آزمایش کشت گوجه‌فرنگی در فضا نیز توجه عموم را جلب کرده است. هدف النیادی از این آزمایش فضایی شناخت چگونگی رشد گیاهان و سبزیجات در محیط ریزگرانشی و امکان ایجاد منبع غذایی پایدار برای فضانوردان است.

او همچنین آزمایش‌هایی در دست انجام دارد که احتمال می‌رود به درمان بیماری‌های تحلیل‌برنده سیستم عصبی مانند آلزایمر کمک کند.

از سوی دیگر، ساخت اجزای ماهواره و توسعه تخصص بومی در این حوزه به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر شده و به رشد اقتصاد امارات متحده عربی کمک کرده است.

به‌عنوان مثال، ساخت ماهواره ام‌بی‌زد‌‌‌ـ‌ست در حمایت از گسترش سریع صنعت فضایی بومی نقشی محوری داشته است؛ ۹۰ درصد ساختار مکانیکی و ۵۰ درصد واحدهای الکترونیکی این ماهواره در امارات متحده عربی ساخته شده است.

به گزارش عربین بیزنس، تجربه و تخصصی که در زمینه طراحی، ساخت، مونتاژ و پرتاب ماهواره در سال‌های اخیر به دست آمده به امارات متحده عربی امکان داده است خدمات متنوعی به برخی کشورها ارائه دهد.

این خدمات با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها، از رصد پروژه‌ها، نقشه‌برداری سه‌بعدی، رصد و تحلیل شرایط زیست‌محیطی، مدیریت بحران و سایر حوزه‌ها پشتیبانی می‌کند.

مرکز فضایی محمد بن راشد همچنین از طریق تصاویر ماهواره‌ای‌اش، به مدیریت آب، سطوح خشکی، زیست‌بوم‌های آبی و تنوع زیستی کمک می‌کند.

بلندپروازی‌های فضایی امارات متحده ادامه دارد و مرکز فضایی محمد بن راشد برنامه‌ریزی برای ماموریت‌های میان‌سیاره‌ای بزرگ را آغاز کرده است تا مهندسی فضایی، پژوهش‌های علمی و ظرفیت کاوشگری کشور را گسترش دهد.  

بر اساس گزارش عربین بیزنس، امارات متحده عربی در نظر دارد در یک دهه آینده، در حوزه فضا مرزهای جدیدی را پشت سر بگذارد و فناوری، نوآوری و تخصص بومی در این زمینه را متحول کند.

عزم و اراده امارات متحده عربی در انجام ماموریت‌های پیچیده‌ به این کشور کمک می‌کند در حوزه اقتصاد فضایی پیشگام باشد، حوزه‌ای که پیش‌بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۴۰ به یک تریلیون دلار برسد.

انتهای پیام

کد خبر: 9174

https://uaekiosk.com/node/9174

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید