حضور چشمگیر زنان اماراتی در عرصه سیاست

یکی از ارکان برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی توانمندسازی زنان است. این کشور اکنون پس از امارات متحده عربی، بیشترین تعداد سفرای زن را بین کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات،  در آوریل ۲۰۱۹، اولین سفیر زن عربستان سعودی، شاهدخت ریما بنت بندر آل‌ سعود، به‌عنوان سفیر عربستان سعودی در آمریکا انتخاب شد. امیره بنت بندر در نامه‌ای سرگشاده که در شماره دسامبر ۲۰۲۰ ووگ عربی منتشر شد، نوشت: «خیلی زود، دیگر به اولین زن سعودی چنین کرد یا اولین زن سعودی چنان کرد اشاره نخواهیم کرد‌ــ زیرا حضور و مشارکت زنان سعودی در تمام مشاغل و بخش‌ها عادی می‌شود.»

به نوشته ووگ عربی، پس از آن عربستان سعودی چهار سفیر زن دیگر به کشورهای اروپایی فرستاد.

در اکتبر ۲۰۲۰، امل یحیی المعلمی دومین سفیر زن عربستان سعودی بود و به نروژ رفت. یک سال بعد، در سال ۲۰۲۱، ایناس الشهوان، به‌عنوان سفیر عربستان سعودی در سوئد و ایسلند منصوب شد.

تمرکز الشهوان بر توانمندسازی جوانان، به‌ویژه توانمندسازی زنان است. او در این زمینه می‌گوید: «این موتور تحولی است که عربستان سعودی مدنظر دارد و در چشم‌انداز ۲۰۳۰ نقشی اساسی بازی می‌کند.»

الشهوان می‌گوید بین دیپلمات‌های زن عرب، ثریا عبید بیش از همه الهام‌بخش او بوده است، اولین زن سعودی که ریاست یکی از نهادهای سازمان ملل را بر عهده داشت. عبید در سال ۲۰۰۱ به ریاست صندوق جمعیت سازمان ملل منصوب شد. او در سال ۱۹۷۵، اولین برنامه پیشرفت و ترقی زنان در غرب آسیا را راه‌اندازی کرد، و در سال ۲۰۱۳، جزو ۳۰ زنی بود که به عضویت مجلس شورای عربستان سعودی درآمد.

الشهوان در مورد ترقی زنان عرب در حوزه دیپلماسی و تغییر تصویر آنان در غرب خوش‌بین است.

ووگ عربی در ادامه می‌نویسد بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، امارات متحده عربی بیشترین تعداد دیپلمات‌ زن را دارا است. سال ۲۰۰۸ برای امارات متحده عربی سالی تاریخی بود، وقتی این کشور اولین سفرای زن، شیخه نجلا القاسمی و حصه العتیبه، را به سوئد و اسپانیا فرستاد. پنج سال بعد، لانا نسیبه اولین نماینده زن دایم امارات متحده عربی در سازمان ملل شد.

زنان اماراتی حضور پررنگی در دولت این کشور دارند و پنجاه درصد شورای ملی فدرال امارات متحده عربی را تشکیل می‌دهند، که بالاترین رقم در پارلمان‌های کشورهای عربی است.

کویت پس از نبیله المولا، در سال ۲۰۱۱، دومین سفیر زن را منصوب کرد و ریم محمد خالد زید الخالد را به شیلی فرستاد. او در سال ۲۰۱۹، به‌عنوان سفیر کویت در کانادا انتخاب شد. در مارس ۲۰۲۳، شیخه الزین الصباح، معاون پیشین وزیر کشور کویت در امور جوانان، به‌عنوان سفیر این کشور در آمریکا منصوب شد.

از آغاز هزاره جدید، نسل جدید زنان عرب به ترقی در صحنه دیپلماسی بین‌المللی ادامه داده‌اند. در حال حاضر، دست‌کم ۱۸ سفیر زن از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سراسر جهان مشغول به کارند.

این در حالی است که فقط سه دهه از انتصاب اولین سفیر زن عرب می‌گذرد. در دسامبر ۱۹۹۳، نبیله المولا از کویت اولین سفیر زن عرب بود. او در سال ۲۰۰۴ بار دیگر تاریخ‌ساز شد و اولین زن عرب بود که به نمایندگی دایم در سازمان ملل انتخاب شد، زمانی که حضور زنان نه فقط در جهان عرب، بلکه در عرصه جهانی نیز کمرنگ بود.

انتهای پیام

کد خبر: 9173

https://uaekiosk.com/node/9173

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید