آغاز دوره جدید اکتشافات فضایی جهان عرب

سلطان النیادی، نخستین فضانورد عرب که یک راهپیمایی فضایی را تکمیل کرد، معتقد است که ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار که امارات متحده عربی و عربستان سعودی انجام ‌می دهند، عصر جدیدی در اکتشافات فضایی جهان عرب به شمار خواهند رفت.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، سلطان النیادی، فضانورد اماراتی که همراه با سه فضانورد دیگر از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، ۱۲ اسفند گذشته در ایستگاه فضایی بین‌المللی فرود آمد، در گفت‌وگوی تازه‌ای اظهار کرد که امیدوار است الهام‌بخش نسل جوان جهان عرب باشد. 

او که نخستین فضانورد عرب بود که موفق شد یک راهپیمایی فضایی را تکمیل کند، از ایستگاه فضایی بین‌المللی در گفت‌وگوی خود  با عرب‌نیوز گفت: «گذراندن شش ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی، برای پیشبرد اکتشافات فضایی بسیار مهم است. راهپیمایی فضایی که من انجام دادم نیز تجربه یک شهروند از جهان عرب در این زمینه است و قطعا راه را برای بسیاری از فضانوردان باز خواهد کرد. قطعا ماموریت‌های فضایی سرنشین‌دار که امارات متحده عربی و عربستان سعودی انجام ‌دهند، عصر جدیدی در اکتشافات فضایی جهان عرب به شمار خواهند رفت.»

پیش از النیادی، هزا المنصوری، فضانورد اماراتی، در ۲۰۱۹ به مدت هشت روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشت. شاهزاده سلطان بن سلمان از عربستان سعودی، نخستین فضانورد عرب بود که در ۱۹۸۵ به فضا سفر کرد و محمد فارس، نخستین سوری و دومین شهروند کشورهای عربی بود که در ۱۹۸۷ به ایستگاه فضایی سفر کرد.

النیادی با اشاره به این شخصیت‌ها تاکید کرد: «صادقانه بگویم، پیروی از پیشگامان فضانوردی جهان عرب، برای من افتخار بزرگی است. کاری که من انجام می‌دهم، دستاورد بزرگی با توجه به همه ماموریت‌های پیشین است، با این حال، نگاهمان باید بیشتر به چالش‌های آینده باشد.»

هر دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در صنایع فضایی کرده‌اند. آژانس فضایی عربستان سعودی، چهار سال پیش با فرمان سلطنتی و با هدف تسریع تنوع اقتصادی، افزایش تحقیق و توسعه و افزایش مشارکت بخش خصوصی در صنعت فضایی جهانی، راه‌اندازی شد. 

از زمان راه‌اندازی این مرکز، برنامه فضایی عربستان سعودی قراردادهایی برای همکاری با چندین آژانس فضایی، شرکت‌های فضانوردی و دانشگاه‌های برتر دنیا منعقد کرده است.

ریانه برناوی، نخستین زن فضانورد سعودی، ۲۲ مه به فضا رفت و علی القرنی، خلبان آموزش‌دیده جنگنده‌های هوایی، نیز برای یک ماموریت خصوصی عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

 النیادی با اشاره به ماموریت‌های فضایی برناوی و القرنی، تجربه دیدار با آن‌ها را در فضا، چنین توصیف کرد: «تجربه‌ای خارق‌العاده بود؛ دیدن دو عرب که به ایستگاه فضایی می‌رسند و می‌توان با آن‌ها به زبان عربی گفت‌وگو کرد. تجربه شگفت‌انگیزی بود. دو ماه از ماموریت من گذشته بود و خوشحال بودم که می‌توانم همه آنچه یاد گرفته‌ام، به آن‌ها منتقل کنم. کار کردن با آن‌ها در ماموریت علمی‌شان باعث افتخار و لذت بود.»

 برنامه فضانوردی امارات متحده عربی در ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد. سلطان النیادی که فرد پشتیبان المنصوری [برای جایگزینی احتمالی او در صورت نیاز]  در نخستین ماموریت علمی امارات به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود، پس از انجام آزمایش‌های لازم، از بین بیش از چهار هزار نامزد، برای ماموریت بعدی انتخاب شد. برای آمادگی در این ماموریت، این مهندس جوان آموزش خود را در سپتامبر ۲۰۱۸ در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین در مسکو آغاز کرد. او همچنین به مثابه بخشی از قراردادهای مشارکت با آژانس‌های فضایی بزرگ، از جمله ناسا، در تگزاس و آلمان آموزش دید. 

این فضانورد اماراتی در توصیف آنچه در فضا بر او می‌گذرد، گفت: «گذراندن یک روز معمولی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، فراتر از چیزی است که ممکن است تصور ‌کنید. بخش مورد علاقه من در طول روز، زمانی است که ورزش می‌کنم. دستگاهی داریم که روی آن ورزش می‌کنیم و رو به بزرگ‌ترین پنجره ایستگاه فضایی است. همه ‌چیز را می‌بینم که از جلو چشمانم می‌‌گذرد: کوه‌ها، اقیانوس‌ها، مکان‌هایی که از آن‌ها بازدید کرده‌ام. می‌توان در ۹۰ دقیقه، [گذر] شب و روز را دید. دیدن همه‌چیز با این سرعت، غیرواقعی و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.»

با تمام این شگفتی‌ها، روزی که او پیاده‌روی فضایی‌اش را انجام داد، خاطره‌ای قیاس‌ناپذیر و فراموش‌نشدنی است که سلطان النیادی درباره آن گفت: «پیاده‌روی فضایی هفت ساعت بود، اما اصلا متوجه گذر زمان نشدم، زیرا تمام حواسم روی کاری بود که انجام می‌دادم. به یاد دارم که یادداشت کوچکی همراهم داشتم مبنی بر اینکه «ناممکن، ممکن است»؛ این شعار دولت امارات متحده عربی است به نشانه اینکه هیچ چیز ناممکنی نداریم و اگر به هدفی ایمان داشته باشیم و برای آن سخت تلاش کنیم، می‌توانیم به آن برسیم.»

انتهای پیام

کد خبر: 9178

https://uaekiosk.com/node/9178

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید