عربستان و امارات در حال تبدیل شدن به قطب بازارهای جهانی طلا و جواهر هستند

تجارت و تولید طلا و جواهر در کشورهای عربی در دو دهه اخیر چنان رشد چشمگیری داشته که این منطقه را به جایگاهی قابل توجه در سطح جهان رسانده است؛ هم‌اکنون، امارات و عربستان و قطر از مشهورترین کشورها در تولید زیورآلات طلا و جواهرسازی تجارت هستند.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات (جامع‌ترین مجموعه رسانه‌ای فارسی زبانان امارات)، به گزارش «الخلیج آنلاین» بازار جواهرات طلا در عربستان شاهد داد و ستد سالانه 12 میلیارد دلاری و در امارات 12.8 میلیارد دلار و در قطر حدود 9 میلیارد دلاری است.

تولید طلای جهان سالانه 3350 تُن است که 425 تُن آن در بخش‌های صنعتی استفاده می‌شود و 2 هزار تا 2500 تُن وارد بازار جواهرات و سکه‌های طلا می‌شود و ما بقی در بانک‌های مرکزی و ذخایر طلای جهان می‌رود.

در جهان 9 کارخانه اصلی تولید طلا و جواهر است که 5 تای آنها در سوئیس قرار دارد و 2550 تُن طلا تولید می‌کند و یکی در آفریقای جنوبی با ظرفیت 600 تُن و یکی در ژاپن با ظرفیت 540 تُن و یکی در آلمان با ظرفیت 450 تُن و یکی در استرالیا با ظرفیت 300 تُن.

‏امارات

مشهورترین شهر عربی در عرصه طلا و جواهر، دبی در امارات متحده عربی است که 5 کارخانه بزرگ و ده‌ها کارگاه جواهرسازی دارد.

بر اساس آمارهای گروه طلا و جواهر دبی در سال 2021، این امارات سالانه 230-260 تُن طلا وارد می‌کند که 90 تُن آن به مصرف داخلی می‌رسد.

گروه طلا و جواهر دبی در سال 1996 تأسیس شده و 850 شرکت و کارگاه در آن عضویت دارند و اعضای آن 70 درصد فعالان این بخش در کل امارات را تشکیل می‌دهند.

«حسن الفردان»، رئیس اجرایی مجموعه «جواهرات فردان»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های جواهرات در امارات، پیش‌تر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بازار طلا و جواهر امارات در سال 2024 از رقم 47 میلیارد درهم (12.8 میلیارد دلار) عبور خواهد کرد.

به طور خاص، امارات عرضه کننده تولیدات طلا و جواهر ایتالیاست و تولیدات ایتالیایی سالانه بیش از یک میلیارد یورو در امارات به فروش می‌رسند.

امارات بعد از سوئیس دومین واردکننده بزرگ جواهرات از ایتالیاست.

‏عربستان

در 6 ژانویه 2022، «یاسر یوسف السید»، کارشناس جواهرسازی و صنایع وابسته به طلا در عربستان، تأکید کرد که حجم تجارت در بخش طلا و جواهر عربستان سالانه بیش از 45 میلیارد ریال عربستان (12 میلیارد دلار) است.

او در سخنانی در اتاق بازرگانی و صنایع عربستان گفت که سالانه حدود 50 تُن طلا در بازارهای عربستان به فروش می‌رسد و افزود که این کشور در این عرصه بعد از چین و امریکا و هند در رتبه چهارم جهان جای دارد.

در اوت گذشته وزارت بازرگانی عربستان از صدور بیش از 270 مجوز فعالیت تجاری در عرصه طلا و جواهر طی 6 ماه خبر داد و اعلام کرد که در 6125 واحد صنفی در این عرصه فعالیت می‌کنند.

‏قطر

بازار طلا و جواهر قطر در سال 2020 با رشد 25 درصدی به حجم مبادله 4-5 تُن در ماه رسید. در این کشور حدود 20 کارگاه طلا و جواهر وجود دارد که نیمی از نیاز بازار را تأمین می‌کند.

این بازار در قطر سالانه 8.7 میلیارد دلار مبادله مالی دارد اما پیش‌بینی شده که تا پایان دهه جاری میلادی به بیش از 20 میلیارد دلار برسد.

درباره کویت و بحرین و عمان آمارهای دقیقی درباره حجم بازار طلا و جواهر در این کشورها وجود ندارد.

حجم بازار طلا و جواهر در جهان حدود 400 میلیارد دلار در سال است که سویس سالانه 79.7 میلیارد دلار از این راه درآمد کسب می‌کند.

مقایسه این رقم‌ها نشان می‌دهد که عربستان و امارات در حال تبدیل شدن به قطب در بازارهای جهانی طلا و جواهر هستند به خصوص که این روند در 5 سال گذشته در این دو کشور روند رو به رشد شدیدی داشته است.

عربستان اخیرا سرمایه‌گذاری در کشف طلا را به 7 میلیارد دلار افزایش داده است و دبی نیز با جدیت برای رقابت با سوییس در این عرصه طی چند سال آینده برنامه‌ریزی کرده است.

انتهای پیام

کد خبر: 8941

https://uaekiosk.com/node/8941

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید