انتخاب دبی به عنوان برترین مرکز کشتیرانی جهان عرب و پنجمین مرکز برتر جهانی

بر اساس شاخص توسعه مرکز حمل و نقل بین‌المللی شین هوا-بالتیک (ISCD)، دبی در سال جاری به عنوان بهترین مرکز کشتیرانی جهان عرب و پنجمین مرکز برتر جهانی انتخاب شد و تنها شهر خاورمیانه در لیست ۱۰ شهر برتر جهان است.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، بر اساس شاخص توسعه مرکز حمل و نقل بین‌المللی شین هوا-بالتیک، سنگاپور رتبه خود را به عنوان برترین هاب دریایی بین‌المللی برای نهمین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ حفظ کرد. پنج مرکز برتر حمل و نقل بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ سنگاپور، لندن، شانگهای، هنگ‌کنگ و دبی هستند.

این شاخص رتبه‌بندی مستقلی از عملکرد بزرگترین شهرهای جهان ارائه می‌کند که خدمات تجاری بندری و کشتیرانی را ارائه می‌کنند.

در این گزارش آمده است: "۱۰ مکان برتر از سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌اند و شامل چهار مکان آسیایی، چهار منطقه اروپایی، یک منطقه خاورمیانه و یک مکان در ایالات متحده است."

"محدودیت‌های مرتبط با کووید19 به شدت بر اقتصاد سراسر جهان تأثیر گذاشت و بازگشت شدید تجارت، زنجیره‌های تأمین را در سطح جهانی به‌هم ریخت. بخش‌های اصلی کشتیرانی ثروت‌های متفاوتی را تجربه کردند و صنعت کانتینری از سطوح سود بی‌سابقه‌ای برخوردار بود، اما تانکرها با هزینه‌های عملیاتی یا کمتر از آن کار می‌کردند."

بر اساس کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (Unctad)، ارزش تجارت جهانی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۵ درصد افزایش یافت و به رکورد ۷.۷ تریلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱ تریلیون دلار افزایش داشت.

این نهاد سازمان ملل در گزارش به روز رسانی تجارت جهانی خود اعلام کرد ارزش تجارت حدود ۲۵۰ میلیون دلار بیشتر از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ بوده است.

پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، فشارهای تورمی در چندین اقتصاد و سرریزهای منفی اقتصاد جهانی ناشی از درگیری در اوکراین به سمت پایین بازنگری می‌شوند.

به گفته آنکتاد، احتمالاً تجارت جهانی این روندهای کلان اقتصادی را با کاهش رشد تجارت منعکس خواهد کرد.

مارک جکسون، مدیر اجرایی صرافی بالتیک، گفت: "این گزارش به عنوان یادآوری ارزشمندی است از اینکه کشتی‌رانی چقدر برای تجارت و رونق جهانی نقش دارد."

بر اساس گزارش ISCD، دبی یک "تازه‌وارد در این لیست از مراکز دریایی عمدتاً با قدمت چند صد ساله" است. این شهر سرمایه‌گذاری زیادی در زیرساخت‌ها انجام داده است که به نوبه خود باعث جذب تجارت و گردشگری شده است." این گزارش افزود: "امروزه، دریانوردی نقش مهمی در ترکیب متنوع صنایع دبی دارد."

بنادر تاسیس شده در دبی شامل جبل علی و میناء راشد تحت مدیریت دی.پی ورلد (DP World) و همچنین شهر دریایی دبی است.

در این گزارش آمده است که تصمیم ۲۰۲۰ برای فعال کردن مالکیت خارجی بر برخی مشاغل دریایی، جاه‌طلبی امارات را برای قرار دادن خود به عنوان گزینه‌ای جذاب برای تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی بیشتر می‌کند.

روتردام و هامبورگ به ترتیب در رتبه‌های ششم و هفتم در شاخص مرکز کشتیرانی قرار گرفتند.

نیویورک/نیوجرسی از آتن/پیره پیشی گرفت و جایگاه هشتم را در این فهرست به دست آورد که دلیل آن افزایش تی.ای.یو فوق‌العاده قوی (TEU واحد معادل بیست فوتی) بندر آن در سال ۲۰۲۱ بود زیرا شرکت‌های لجستیکی کالاها را از طریق بندر ساحل شرقی ایالات متحده جابجا کردند تا از ازدحام در بندر جلوگیری کنند.

در این گزارش آمده است که ساحل غربی بندر نینگبو-ژوشان چین رتبه دهم خود را حفظ کرد و پس از سنگاپور و شانگهای، سومین بندر شلوغ جهان از نظر جابجایی کالا بود.

در این گزارش آمده است که سنگاپور به دلیل اکوسیستم تاسیس شده خدمات دریایی حرفه‌ای جهانی، حکمرانی خوب، سهولت انجام تجارت و بندر بزرگ و موقعیت استراتژیک، برای نهمین بار برترین مرکز کشتیرانی باقی ماند.

انتهای پیام

کد خبر: 9096

https://uaekiosk.com/node/9096

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید