کاوشگر اماراتی تا سال 2034 بر سیارک بین مریخ و مشتری فرود می‌آید

به تازگی جزئیات جدیدی از ماموریت فضایی جدید و بلندپروازانه امارات متحده عربی به کمربند سیارکی منتشر شد که نشان می دهد در صورتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر ام‌بی‌آر، ۱۰ سال دیگر روی سیارکی که ممکن است میزبان اجزای سازنده حیات باشد، فرود خواهد آمد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات به نقل از تارنمای اسپیس، امارات متحده عربی اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد قصد دارد در سال ۲۰۲۸، فضاپیمایی را به کمربند سیارکی ارسال کند. کاوشگر موردنظر قرار است در جریان این ماموریت از هفت سنگ فضایی مختلف بازدید کند و حتی روی یکی از آن‌ها به نام جاستیتیا ۲۶۹ فرود بیاید.

این کشور روز یکشنبه ۲۸ مه، در خصوص این ماموریت سیارکی اطلاعات جدیدی منتشر و از نام این برنامه فضایی نیز رونمایی کرد. این برنامه فضایی «ماموریت امارات به کمربند سیارکی» یا به اختصار «اما» (EMA) نام گرفته است.

شیخ محمد بن راشد المکتوم، نخست‌وزیر امارات و حاکم دبی، در اظهاراتی گفت: «ما هرگز از نگاه به آینده دست نخواهیم کشید و هرگز از تلاش برای ایجاد آینده‌ای روشن‌تر برای نسل‌های جوان خود فروگذار نخواهیم کرد.»

فضاپیمای ماموریت فضایی اما به افتخار شیخ محمد بن راشد المکتوم نام‌گذاری شده است و کاوشگر ام‌بی‌آر (MBR) نام دارد.

ام‌بی‌آر در سال ۲۰۳۰ از نخستین سیارک بازدید خواهد کرد و سپس مسیری مداری را دنبال می‌کند که به آن امکان می‌دهد در طول مسیرش، با گذر از کنار چند سیاره سرعت بگیرد (معمولا فضاپیماها برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت از چنین روش «کمک‌گرانشی» از سیاراتی مانند زهره یا مریخ بهره می‌گیرند و برای آزمایش نحوه عملکرد تجهیزات و ابزارهای خود، مشاهدات جانبی نیز انجام می‌دهند).

این کاوشگر قصد دارد در سال ۲۰۳۴، پس از گذر از شش سیارک ۱۰۲۵۳ وستر والد، ۶۲۳ چیمرا، ۱۳۲۹۴رکاکس، ۸۸۰۵۵، ۲۳۸۷۱، ۵۹۹۸۰، روی سیارک هفتم، جاستیتیا ۲۶۹، فرود بیاید. این احتمال وجود دارد که جاستیتیا روی سطح خود مولکول‌های آلی داشته باشد. مولکول‌های آلی اجزای سازنده مولکول‌‌های پیچیده‌اند که ممکن است در شرایطی خاص، عامل وجود حیات باشند.‌

به طور کلی، دانشمندان در سراسر منظومه شمسی دنبال آب و مواد آلی می‌گردند تا از چگونگی پیدایش حیات در زمین درک بهتری داشته باشند. دانشمندان می‌گویند این جست‌وجو به‌ویژه در مورد جاستیتیا ممکن است مهم باشد. به گفته آن‌ها، احتمال دارد این سیارک در نواحی نزدیک‌تر به سیاره ما شکل گرفته و سپس به جایگاه کنونی خود در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری مهاجرت کرده باشد.

سازمان فضایی امارات متحده عربی اعلام کرده است که این سیارک‌ها به دسته متفاوتی از سیارک‌ها تعلق دارند و ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند. قطر جاستیتیا و چیمرا حدود ۵۱ کیلومتر و قطر بقیه این سیارک‌ها هر کدام کمتر از ۱۰ کیلومتر است.

در این فضاپیما، چهار مورد تجهیزات علمی از قبیل ابزار سنجش از راه دور مانند دوربین مرئی با زاویه باریک، طیف‌سنج فروسرخ موج میانی، طیف سنج فروسرخ حرارتی و دوربین وجود خواهد داشت.

سازمان فضایی امارات سال ۲۰۱۴ تشکیل شد و در مقایسه با سال تشکیل ناسا در ۱۹۵۸، یکی از جدیدترین سازمان‌‌‌های فضایی در جهان به شمار می‌رود. مدارگرد امید یعنی همان کاوشگر مریخ امارات متحده عربی که سال ۲۰۲۰ پرتاب شد، اولین فضاپیمای عربی بود که به سیاره سرخ رسید. هزاع المنصوری هم نخستین فضانورد امارات متحده عربی بود که سال ۲۰۱۹ در جریان یک ماموریت کوتاه، به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.

یک فضانورد اماراتی دیگر هم در حال حاضر در مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد: سلطان النیادی که ماه مارس با فضاپیمای کرو ۶ اسپیس‌اکس به آزمایشگاه مداری ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شد.

انتهای پیام

کد خبر: 9169

https://uaekiosk.com/node/9169

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید