قابل توجه فریلنسرها در امارات؛ در امضاء قرارداد با مشتریان دقت کنید!

اگر در امارات فریلنسر هستید و یکی از مشتریان بخواهد که شما بند عدم رقابت (non-compete) را امضاء کنید، باید چه کنید؟ آیا آنها اجازه دارند که چنین بندی را در قرارداد قرار دهند؟ و این موضوع چه تأثیر بر کار شما به عنوان فریلنسر دارد؟ با گزارش حقوقی گلف نیوز همراه شوید تا پاسخ سوالاتتان را بیابید.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، اگر برای داشتن انعطاف و کنترل بیشتر، فریلنسر شدن در امارات را انتخاب کرده‌اید، اگر یکی از مشتریان شما از شما بخواهد بند عدم رقابت (non-compete) را امضاء کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا حق دارند چنین بندی را در قرارداد شما قرار دهند؟ و چگونه می‌تواند بر کار شما به عنوان یک فریلنسر تأثیر بگذارد؟

گلف نیوز با کارشناسان حقوقی در امارات صحبت کرده تا دریابد که چگونه بند عدم رقابت در مورد مشاغل آزاد یا افراد خوداشتغال در این کشور اعمال می‌شود.

چه کسی فریلنسر محسوب می‌شود؟

طبق بند ۱ ماده ۸ مصوبه (۱) هیئت وزیران مصوب ۲۰۲۲ وزارت امور خارجه، تعریف قانونی کار آزاد به شرح زیر است:
"فریلنسر یک ترتیب کاری مستقل و منعطف است که به موجب آن شخص حقیقی با تأمین درآمد خود، درآمد ایجاد می‌کند. یا خدمات او برای مدت معین یا انجام وظیفه یا ارائه خدمات خاص، اعم از اشخاص یا مؤسسات، که این شخص حقیقی به هیچ‌وجه کارمند آن افراد یا مؤسسات نیست."

آیا کار آزاد برای دو مشتری به طور همزمان قانونی است؟

به گفته حسن تمیم، مدیر عامل شرکت وکلا و مشاوران حقوقی حسن تمیم، به دلیل مقررات مندرج در بند ۱ ماده ۶ مصوبه شماره (۱) هیئت وزیران مصوب ۲۰۲۲ در MOHRE، کارفرمای آزاد (خود اشتغال) وابسته به سازمان یا کارفرمای خاصی نیست.

تمیم گفت: "طبق قرارداد فریلنسری، یک فریلنسر، اعم از شهروند و مقیم، می‌تواند برای مشتریان مختلف به طور همزمان در چندین شرکت کار کند، بدون اینکه نیازی به حمایت مالی از سوی موسسه یا شرکت خاصی در امارت باشد."

بنابراین، فریلنسرها اساساً پیمانکاران مستقلی هستند که بر اساس وظایف یا پروژه‌هایی که به آنها محول می‌شود درآمد کسب می‌کنند.

تمیم اضافه کرد: "به طور خلاصه، یک فریلنسر کارمند یک شرکت نیست و بنابراین ممکن است آزاد باشد که مشاغل مختلف را به طور همزمان توسط افراد یا شرکت‌های مختلف تکمیل کند، مگر اینکه به صورت قراردادی متعهد به کار انحصاری تا تکمیل یک پروژه خاص باشد."

آیا طبق قانون کار امارات، بندهای عدم رقابت برای فریلنسرها قانونی است؟

ماریا رجی، مشاور حقوقی ام.بی.اچ ادووکیتس اند لگال کانسلتنتس (MBH Advocates and Legal Consultants)، همچنین در مورد اینکه چگونه ممکن است از برخی فریلنسرها خواسته شود که در موارد خاص به طور انحصاری برای یک سازمان کار کنند، یا از آنها خواسته شود که بند عدم رقابت را امضا کنند، توضیح داد که آنها را از کار برای سازمان‌های خاص منع می‌کند.

ریجی گفت: "طبق قانون کار امارات، یک شرکت می‌تواند شامل بند عدم رقابت باشد که به موجب آن امضاکننده محدود می‌شود تا برای رقبای شرکت برای دوره‌های زمانی مشخصی که در قرارداد ذکر شده است کار کند."

وی ادامه داد: "شرکت می‌تواند از فریلنسر بخواهد که قراردادی با بند غیر رقابتی امضا کند و می‌تواند او را از کار در شرکت دیگری منع کند. اما شرکت باید مدت زمان را در این بند ذکر کند. در طول مدت قرارداد، گیرنده نباید به هیچ وجه نمایندگی، ارائه خدمات یا مشارکت در جنبه‌های تجاری که ماهیت آن مشابه با تجارت شرکت باشد، ارائه دهد.

بند عدم رقابت باید چه معیارهایی را رعایت کند؟

اگر در توافقنامه خود شرط عدم رقابت دارید، دانستن اینکه طبق قانون باید چه شرایطی برای عدم رقابت مشخص شود مفید است.

تمیم عناصر اصلی یک بند عدم رقابت را که طبق ماده ۱۲ مصوبه شماره (۱) کابینه سال ۲۰۲۲ باید به وضوح بیان شود، تفکیک کرد.

- محدوده جغرافیایی

بند باید محدوده جغرافیایی که در آن قابل اجرا خواهد بود را مشخص کند. به عنوان مثال، از فرد خواسته می‌شود که برای شرکت‌های خاصی در داخل کشور یا در منطقه کار نکند.

تمیم گفت: "این شرایط شما را از کار با رقبای محلی باز می‌دارد و احتمالاً یکی از معقول‌ترین شرط‌هایی است که مشتری می‌تواند درخواست کند."

- بازه زمانی

"شرایط غیر رقابتی معمولاً برای یک دوره تصدی مشخص وضع می‌شود. تمیم گفت: "این ماده حداکثر مدت زمان عدم رقابت را دو سال تعیین کرده است."

- ماهیت کار

تمیم گفت: "شرط عدم رقابت باید محدود به نوع کار باشد، تا حدی که کارفرما منافع مشروع دارد. ممنوعیت مطلق، از دست دادن آزادی فریلنسر است. اگر بند عدم رقابت ماهیت کار را مشخص نکند، فاقد اعتبار است."

 چرا بندهای عدم رقابت وجود دارد؟

به گفته تمیم، طبق ماده ۹۱۰ قانون فدرال شماره ۵ در سال ۱۹۸۵ در مورد قانون معاملات مدنی، یک بند عدم رقابت از اطلاعات محرمانه و عملکرد داخلی یک تجارت در برابر رقبا محافظت می‌کند.

یک بند عدم رقابت (NCC) یا میثاق عدم رقابت (CNC) معمولاً در قرارداد نوشته می‌شود تا اطمینان حاصل شود که کارمند یا پیمانکار برای منافع رقیب سعی نمی‌کند، یا با مشتری رقابت نمی‌کند.

این شامل تمام اشکال "فعالیت‌های متضاد" می‌شود. با این حال، هدف اصلی از یک توافق غیر رقابتی این است که شما را از کار برای رقیب یا رقابت باز دارد. زمانی که کارمندان یک شرکت به دیگری کمک می‌کنند، احتمال «تضاد منافع» وجود دارد.

اگر از من خواسته شود بند عدم رقابت را امضا کنم، چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اگر شرایطی پیش می‌آید که باید قراردادی را با بند غیر رقابتی امضا کنید، تمیم به فریلنسرها توصیه می‌کند که به نوشته دقیق توجه کنند و عواملی را که ممکن است مانع فرصت‌های کاری شوند را در نظر بگیرند.

"این [بندها] لزوماً برای ایجاد دردسر برای فریلنسرها نوشته نشده‌اند. با این حال، آنها می‌توانند بیش از حد محدود کننده باشند؛ اینجاست که باید به آن توجه کنید. اگر این بند به گونه‌ای نوشته شده باشد که شما را از انجام یکسری پروژه باز دارد، احتمالاً ارزشش را ندارد."

با این حال، او همچنین به فریلنسرها توصیه کرد که هر پیشنهادی را که ممکن است چنین بندی داشته باشد فوراً رد نکنند.

وی گفت: "از کار کردن با چنین بندهایی کاملاً خودداری نکنید. در صورتی که درخواست‌ها منطقی هستند و بر بخش بزرگی از تجارت شما تأثیر نمی‌گذارند، می‌توانید آن را بپذیرید."

انتهای پیام

کد خبر: 9110

https://uaekiosk.com/node/9110

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید