بررسی و تحلیل فراشاخص‌های توسعه در کشورهای نفتی؛ امارات بهترین کشور در مسیر توسعه

یک مقاله دانشگاهی با تحلیل شاخص‌های کلان توسعه در امارات، نشان داده است که امارات بهترین کشور در فرآیند برنامه ریزی و اجرای برنامه های کلان در بین کشورهای صاحب نفت می‌باشد. این درحالی است که نتایج شاخص‌های توسعه نشان می‌دهد که اهتمام و هماهنگی تمام نهادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیست و ... در امارات باعث شده این کشور در مسیر بسیار شفاف و روشنی در توسعه قرار گیرد.
متن خبر

مسعود پناهی، دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، توسعه، دانشگده کارآفرینی دانشگاه تهران در چکیده‌ی مقاله‌ای با عنوان «بررسی و تحلیل فراشاخص های توسعه در کشور امارات متحده به عنوان یک کشور نفتی و مقایسه نتایج آن با کشور ایران» که نسخه‌ای از ان را در اختیار کیوسک امارات قرار داده، آورده است: نوشتار حاضر، چکیده‌ای از مهمترین یافته‌های بررسی شاخص ملی توسعه کشور امارات به عنوان یک کشور نفتی می باشد؛ بدین منظور این نوشتار جهت بررسی دقیق نتایج و طراحی یک فراشاخص توسعه از یافته‌های مهمترین شاخص‌های جهانی توسعه و در نهایت تجمیع، نقد و تحلیل آماری یافته‌های زیرشاخص و نماگرهای 9 کلان شاخص های توسعه در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و توانمندی فردی در کشور امارات تهیه شده است. لذا هدف از به تصویر کشاندن جایگاه امارات در جهان در مقایسه با ایران و کشورهای نفتی، شناسایی نقاط ضعف و قوت تجربه توسعه و شناخت مسیر کارامد توسعه از طریق مقایسه و تحلیل روند داده و شاخص ها در طول زمان برای مطالعه سیاست‌گذاران، مدیران و برنامه‌ریزان توسعه در ایران می باشد. نتایج نشان می دهد که توسعه در کشور امارات به عنوان یک کشور نفت خیز، ارتباط کمی با ثروت آفرینی از طریق این منبع دارد و حاصل سیاست گذاری صحیح و اجرای دقیق برنامه های عملکردی ذیل شاخص های توسعه اقتصادی مطروحه می باشد.

در ادامه و بخشی از مقدمه این مقاله آمده است: در این نوشتار کشور امارات به عنوان کشور مورد مطالعه جهت بررسی ساختار توسعه و سیاست های کلان آن کشور انتخاب شده است، همانگونه که شواهد تجربی نشان میدهد این کشور نسبت به سایر کشورهای صاحب نفت رشدهای فزاینده ای داشته و مشاهده می‌گردد همه ساله نمایشگاههای وسیع و متنوع بر پا میکند و با ارایه مشوق های مختلف و امتیازات گوناگون سرمایه گذاران و تامین کنندگان زیادی را متقاعد به سرمایه گذاری در این کشور ها میکنند. این مطالعه تطبیقی بر اساس آخرین گزارش های جهانی استخراج از سایت ها، منابع کتابخانه ای، مطالعه کتاب ها، مقاله های داخلی و خارجی و سایت های معتبر بین المللی که وظیفه تهیه گزارشات و آمارهای جهانی را دارند استفاده شده است. در اینجا با ارائه تصویری واقع بینانه، بدون اغراق و جهت‌گیری و با تکیه برابر بر یافته ها و نتایج بررسی شاخص ها ساختار توسعه این کشور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. امیدواریم با ارائه این مقاله، قدمی در راستای آگاهی بخشی به جامعه پژوهشی، علمی و دانشگاهی کشور و همچنین ابزاری جهت بهبود سیاست گذاری‌ها و اولویت سنجی‌های مسئولین و برنامه ریزان توسعه در ایران برداشته شود.

پناهی در ادامه با بررسی شاخص های توسعه و روش تحقیق نوشته است: موقعیت خوب امارات در منطقه خاورمیانه و نیز در بین کشورهای دارای نفت، نشانگر این است امارات سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی نظیر صنعت و خدمات را افزایش داده و در عین حال نکته مهم قابل ذکر، سطح امید به زندگی در این کشور با توجه به سایر شرایط رفاهی بالا می باشد.

وی در بخشی دیگر آورده است: وضعیت امارات در شاخص پیشرفت اجتماعی این چنین برداشت می شود که امارات به‌لحاظ رفع نیازهای اولیه شهروندانش مانند دسترسی به غذا، آب، بهداشت و ایمنی فردی موقعیت بسیار خوبی در این شاخص قرار دارد که نتیجه سیاست گذاری صحیح در ارائه حقوق فردی، آزادی‌های فردی، آموزش پیشرفته و فراگیری به شهروندانش است.وضعیت امارات در شاخص پیشرفت اجتماعی این چنین برداشت می شود که امارات به‌لحاظ رفع نیازهای اولیه شهروندانش مانند دسترسی به غذا، آب، بهداشت و ایمنی فردی موقعیت بسیار خوبی در این شاخص قرار دارد که نتیجه سیاست گذاری صحیح در ارائه حقوق فردی، آزادی‌های فردی، آموزش پیشرفته و فراگیری به شهروندانش است.

پناهی تاکید کرده است: امارات در بسیاری از زیرشاخص ها موفق عمل کرده است، یطور مثال در شاخص حقوق مالکیت و نهاد حکمرانی که یکی از مهمترین عوامل در در شکل‌دهی به سهولت کسب‌‌و‌کار موفقیت چشمگیری داشته است. همچنین امارات در زیرشاخص های حمایت از سرمایه‌گذاران خُرد، و دریافت اعتبارات بانکی در جایگاه خوبی قرار دارد.

در نتیجه گیری این مقاله آمده است: همانگونه که در بخش روش پژوهش و بررسی بعمل آمده از تحلیل شاخص‌های کلان توسعه درکشور امارات، میتوان بالقطع گفت کشور مذکور، بهترین کشور در فرآیند برنامه ریزی و اجرای برنامه های کلان توسعه در بین کشورهای صاحب نفت می‌باشد. این درحالی است که نتایج شاخص‌ها نشان می دهد اهتمام و هماهنگی تمام نهادهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیست و ... در کشور امارات باعث شده این کشور در مسیر بسیار شفاف و روشنی در توسعه قرار گیرد. لذا میتوان اینگونه استدلال نمود نقش سایر نهادها در ایجاد رفاه و توسعه جامعه بسیار مهم است و هم افزایی نهادها یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه کلان شاخص های اقتصادی می باشد.

برای مشاهده اصل مقاله اینجا کلیک کنید.

فایل ضمیمه
پیوست Size
مقاله امارات.pdf 729.6 کیلوبایت
کد خبر: 8979

https://uaekiosk.com/node/8979

میانگین: 5 (2 votes)

افزودن دیدگاه جدید