ابتکار جدید دولت امارات برای حمایت از کارآفرینان در شرکت‌های کوچک و متوسط

نهادهای ذیربط دولت در امارات به رونمایی از ابتکارات جدید برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط، تسهیل رویه‌ها برای ایجاد پروژه‌های نوظهور و تشویق کارآفرینان برای شروع پروژه‌های خود برای حمایت از فرصت‌های رشد و توسعه، پرداخته اند.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، روزنامه الاتحاد با انتشار گزارشی نوشت: در ماه‌های اخیر، نهادهای ذیربط دولت در امارات به رونمایی از ابتکارات جدید برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط، تسهیل رویه‌ها برای ایجاد پروژه‌های نوظهور و تشویق کارآفرینان برای شروع پروژه‌های خود برای حمایت از فرصت‌های رشد و توسعه، پرداخته اند.

فعالیت‌های این شرکت‌ها طی سال جاری با رونمایی پی در پی تدابیر جدید برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری امارات به عنوان مکانی امن برای استارت‌آپ‌ها، کار آفرینان و افراد مستعد ادامه یافته است.

در همین راستا دوازده طرح به تصویب رسیده که شامل اقدامات مهمی است که برای حمایت از شرکت‌های کوچک و نوظهور راه‌اندازی شده‌اند، از جمله طرح‌هایی برای کاهش هزینه‌های تأسیس کسب‌وکار، معافیت کارآفرینان از پرداخت هزینه‌های صدور مجوز های مقرر، و اتخاذ تدابیری برای افزایش صادرات شرکت‌های کوچک به بازارهای بین‌المللی و گسترش دامنه سود خود از خرید توسط سازمان‌های دولتی .

این ابتکارات عبارتند از:  

1- کاهش عوارض خدمات دولتی

وزارت دارایی امارات ماه گذشته اعلام کرد که در حال انجام پروژه ای برای مطالعه ساختارهای هزینه خدمات در تمام وزارتخانه‌ها و آژانس های اتحادی است و تلاش خود را برای کاهش تدریجی هزینه‌های خدمات دولت اتحادی با هدف تحریک فضای کسب و کار و کاهش بار مالی که بر دوش سرمایه گذاران بدلیل وضع مالیات بر افزوده توسط دولت اتحادی قرار داده شده را تشدید کرده است.

2- برنامه تدارکات دولتی

وزارت اقتصاد امارات نیز اخیراً افزایش نهادهای شرکت کننده در طرح برنامه تدارکات دولتی را تأیید کرده است، در این رابطه این وزارت در قالب برنامه ملی شرکت های کوچک و متوسط ، 13 طرح مشارکتی را با مؤسسات پیشروی ملی امضا کرده که شانس قرارداد کارآفرینان با مؤسسات پیشرو را در اجرای برنامه آنان افزایش می دهد. قانونی که تصریح می‌کند که شرکت های کوچک می‌توانند تا 10% از ارزش کل خریدهای دولت اتحادی را کسب کرده و یا  5% از خریدهای شرکت هایی که دولت اتحادی در آن 25% سهم دارد را به خود اختصاص دهند.

3- کاهش هزینه‌های صدور مجوز شرکتها

اداره توسعه اقتصادی ابوظبی، نیز ماه ژوئیه گذشته فاش کرد که هزینه ایجاد کسب وکار تجاری بیش از 90% کاهش یافته و به 1000 درهم رسیده است، و هزینه تمدید مجوزهای تجاری نیز به 1000 درهم کاهش یافته است. مجوز دوره معافیت از پرداخت هزینه‌ها نیز تمدید شده به طوری که دوره معافیت از 5 سال به 7 سال تغییر پیدا کرده است.

4- ابتکار توانمندسازی الکترونیکی

صندوق توسعه بنگاه‌های خلیفه در پایان سال 2020 برنامه توانمندسازی الکترونیکی را با همکاری شرکت بین المللی آمازون  با هدف حمایت و توسعه پروژه‌های کوچک در ابوظبی در چارچوب برنامه "Abu Dhabi Inspire" راه ‌اندازی کرد. صندوق توسعه بنگاه‌های خلیفه با  eBay، Noon Payments  و Noon Gate به عنوان بخشی از این ابتکار همراه بوده و در فوریه گذشته، Creative Zone  با همکاری وزارت توسعه اقتصادی و 23 شـریک از بخش های دولتی و خصوصی، یک پلتفرم (تأسیس در ابوظبی) برای حمایت از مشاغل در این امارت راه اندازی کرد.

5- تدوین قانون و مقررات

امارات در نوامبر گذشته، بزرگترین پروژه توسعه قوانین و مقررات اتحادی در این کشور را تصویب کرد. قانون علائم تجاری با لغو الزام داشتن مجوز تجاری برای اجازه ثبت علامت تجاری اصلاح شد که به نوآوران و صاحبان مشاغل کوچک برای اجرای فرآیندهای ثبت قبل از ثبت شرکت مساعدت کرده و حمایت موقت از آنها از علامت محصول خود را در طول مشارکت شان انجام می‌دهد.

6- ابتکار شهروند کارآفرین

وزارت اقتصاد در دسامبر گذشته، ابتکار «شهروند کارآفرین» را با هدف کمک به کارآفرینان برای رشد و حمایت از برنامه‌های آنها جهت گسترش دسترسی به بازارهای جهانی راه اندازی کرد. همچنین در چارچوب این طرح، این کشور قصد دارد تا سال 2031 به 20 شرکت نوپای پیشرو با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به عنوان خدمات تسهیلاتی به کارآفرینان، از جمله ارتباطات، حسابداری و حسابرسی داخلی و برنامه ریزی منابع سازمانی، بیمه ارائه نماید.

7- استراتژی صنعتی

وزارت صنعت و فناوری پیشرفته در آوریل 2021، استراتژی ملی صنعت و فناوری پیشرفته تحت عنوان "پروژه 300 میلیاردی" را راه اندازی کرد. این استراتژی از تأسیس بیش از 13500 شرکت کوچک و متوسط تا سال 2031 حمایت می‌کند. بانک توسعه امارات یک سبد مالی 30 میلیارد درهمی را در طی 5  سال برای حمایت از چندین بخش صنعتی اختصاص داده است.

8- راهکارهای تأمین مالی

در چارچوب برنامه "50 ساله"، مبلغ 5 میلیارد درهم از بانک توسعه امارات برای حمایت از پروژه‌های داخلی در بخش های اولویت دار اختصاص یافته است، این بانک اخیراً تفاهم نامه‌هایی را با چندین بانک امضا کرد تا برنامه ای برای تضمین تأمین مالی پروژه‌های کوچک ارائه دهد. وزارت دارایی ابوظبی در ژانویه گذشته، ابتکاری را برای زنجیره تأمین مالی به ارزش 6 میلیارد درهم با هدف حمایت از بخش های مختلفی از شرکت های کوچک و متوسط آغاز کرد.  "برنامه راه حل های تأمین مالی" برنامه ای ملی برای شرکت های کوچک و متوسط است که  خدمات تأمین مالی، ضمانت وام ها، وام های مستقیم و افتتاح و فعال سازی حساب ها را ظرف 48 ساعت ارائه می دهد.

9- فرصت های خود اشتغالی

دولت امارات در سپتامبر 2021، بسته دوم خود در چارچوب برنامه پنجاه ساله را راه اندازی کرد که شامل 13 پروژه تحت عنوان برنامه "النافس" است که شامل چندین برنامه است که از پروژه‌های کوچک حمایت می‌کند، مانند برنامه فرصت یابی خوداشتغالی برای شهروندانی که در امارت های اتحادی، مشغول به کار بوده اند، این اقدام به افرادی که مایل به خوداشتغالی وتأسیس شرکت های خود هستند، اجازه می دهد تا به مدت 6 ماه تا یک سال به طور تمام وقت مشغول به کار شوند، به طوری که دولت 50% از حقوق آنها را در مدت 12 ماه پرداخت می‌کند.

10- برنامه بازنشستگی اختیاری پیش از موعد

پروژه‌های برنامه پنجاه ساله همچنین شامل برنامه بازنشستگی پیش از موعد است که به موجب آن دولت اتحادی به شهروندان بالای 50 سال امکان بازنشستگی پیش از موعد را می دهد تا پروژه‌های خود را ایجاد کنند و از سوی دیگر دولت آنها را با 5 سال خدمت اضافی بازخرید می‌کند و آن را به بازنشستگی آنها اضافه می‌کند، و به عنوان غرامت بازنشستگی و پایان خدمت به آنها پاداش مالی می دهد.

11- صندوق فارغ التحصیلان

بسته‌های برنامه 50 ساله شامل راه اندازی صندوق تحصیلات تکمیلی به ارزش یک میلیارد درهم و حمایت از دانشجویان و فارغ التحصیلان شهروند با پرداخت وام با هدف حمایت از آنها برای شروع پروژه‌های خود با همکاری با دانشگاه‌های امارات می‌باشد.

12- نظام بازنشستگی ابوظبی

صندوق بازنشستگی ابوظبی در ابتدای ماه مارس سال جاری، قانونی را صادر کرد که شهروندان خوداشتغال از جمله کارفرمایان، مشاغل آزاد و فعالیت های تجاری را در قانون بازنشستگی در امارت ابوظبی گنجانده و به آنها اجازه می دهد تا به عنوان بیمه شده در این صندوق به طور داوطلبانه ثبت شوند، مشروط بر اینکه در بخش خصوصی به عنوان بیمه شده تلقی شوند. این امر بمنظور حمایت از شهروندان شاغل در بخش خصوصی که کارآفرین و دارای حرفه‌های آزاد هستند، انجام شده است.

 ملاحظات:

- طرح های جدید در راستای استراتژی 50 ساله دولت اتحادی ارائه شده است. هر یک از امارت ها به فراخور امکانات خود، طرح هایی را در این خصوص تهیه کرده اند.

- موضوع خود اشتغالی، طرحی است که براساس آن دولت متعهد می‌شود 50% از حقوق آنها را در طول سال پرداخت نماید. طرح "نافس" طرحی اتحادی است که برای ارتقای کار شهروندان امارات در بخش خصوصی راه اندازی شده است. شورای رقابت امارات به ریاست شیخ منصور بن زاید معاون نخست وزیر و وزیرامور ریاست مسئولیت این طرح را بر عهده دارد. هدف این طرح توانمند سازی شهروندان برای پر کردن 75 هزار جایگاه شغلی در بخش خصوصی طی 5 سال آینده با میانگین 15 هزار شغل در سال است.

انتهای پیام

کد خبر: 9050

https://uaekiosk.com/node/9050

میانگین: 5 (3 votes)

افزودن دیدگاه جدید