رشد چشمگیر اقتصادی و رونق بازارهای کار در عربستان سعودی و دبی

بازارهای کار
بازارهای کار در خاورمیانه به‌ویژه عربستان سعودی و دبی‌ شاهد رشد مثبت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده‌اند.

به گزارش کیوسک امارات، العربیه در گزارشی که روز شنبه ششم مه (۱۶ اردیبهشت) منتشر کرد، نوشت که بازارهای کار در خاورمیانه مخصوصا عربستان سعودی و دبی‌- شاهد رشد چشمگیر در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ بوده‌اند.

افزایش ۱۸ درصدی موقعیت‌های موجود شغلی در عربستان سعودی و دبی در شرایطی حاصل شده است که در سایر کشورهای جهان روند رو به کاهش مشاهده می‌شود.

آژانس شغلی بین‌المللی رابرت والترز با ارائه آماری نشان داد که صنعت بانکداری و خدمات مالی، با افزایش ۵۴ درصدی مشاغل خالی در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، بیشترین رشد را داشته است. پس از آن، صنعت فناوری و منابع انسانی قرار گرفته‌اند که به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۰ درصد افزایش مشاغل داشته‌اند.

جیسون گراندی، مدیرعامل رابرت والترز خاورمیانه، گفت: «با توجه به ثبات و قدرت اقتصادی خاورمیانه،‌ سرمایه‌گذاری در این منطقه بدون وقفه ادامه یافته است و تقریبا همه کشورها - به‌ویژه امارات - ازنظر اقتصادی به رشد خود ادامه داده‌اند.»

به گفته او، با در نظر گرفتن پروژه‌ها و طرح‌های جدید برنامه‌ریزی‌شده، پیش‌بینی می‌شود که دبی در ۱۰ سال آینده شاهد دو برابر شدن اقتصاد خود باشد و در این موضوع رشد بخش خصوصی نقش مهمی ایفا می‌کند.

عربستان سعودی نیز که با سیاست‌های اقتصادی خود در حال جذب سرمایه‌های خارجی است، مسیر تبدیل به اقتصاد قدرتمند غیروابسته به نفت را در پیش گرفته است. این کشور‌ همچنین به‌طور فزاینده‌ای برای جذب متخصصان خارجی تلاش می‌کند.

جیسون گراندی تاکید کرد: «همه این عوامل مثبت، بر بازار تاثیر دارند و توانسته‌اند عربستان سعودی را به محل امنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کنند. ریاض در عین حال از سیاست‌های مهمی‌، ازجمله  قوانین تسهیل‌کننده مربوط به ویزا و مشوق‌های اقتصادی که به‌عنوان محرک‌های مثبت برای استعدادهای مهاجر عمل می‌کنند، بهره گرفته است.»

بر اساس این گزارش، در حالی که پس از سقوط بانک سیلیکون‌ولی، بسیاری از شرکت‌های فناوری با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند و سرعت استخدام در این شرکت‌ها طی سه‌ماهه اول سال کاهش یافته است، اوضاع در خاورمیانه و به‌ویژه عربستان سعودی متفاوت است.

تقاضا برای جذب متخصصان در حوزه مدیریت پروژه فناوری اطلاعات در سراسر خاورمیانه به‌دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های جدید، بیش از ۶۰  درصد افزایش یافته است. مشاغل مربوط به توسعه نرم‌افزار نیز مورد تقاضا بوده است و ۹ درصد از کل مشاغل خالی حوزه فناوری را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل موسسه رابرت والترز خاورمیانه تاکید کرد:‌ «انرژی کارآفرینی جدیدی در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد که با سرمایه‌گذاری‌های دولتی و رشد نفوذ فناوری تسریع شده است. این اقدام، همراه با سیاست‌گذاری‌های حاکمان برای رشد اکوسیستم‌های فناوری و رقابت شدید برای جذب کارآفرینان، راهکار مناسبی برای تثبیت نرخ رشد در سال‌های آینده است.»

پیش‌تر نیز یافته‌های شرکت ریسرچ‌اند مارکتز (Research and Markets) نشان داده بود که بازار فناوری پیشرفته در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، نرخ رشد سالانه ۴۷.۸ درصدی را شاهد خواهد بود و در این میان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشتازند.

انتهای پیام


Source URL: https://www.uaekiosk.com/news/9165/significant-economic-growth-and-booming-labor-markets-saudi-arabia