از نمایش ضعیف ایران در اکسپو دبی تا عدم تحقق اهداف فرهنگی و گردشگری

پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو
با انعکاس رسانه‌ای نقدهای گسترده بازدیدکنندگان نمایشگاه اکسپو دبی به نحوه حضور و نمایش ضعیف ایران در این نمایشگاه که نهایتا منجر به برکناری مسوول پاویون ایران در اکسپو شد، حال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، عدم تحقق اهداف ایران بخصوص در بخش گردشگری اکسپو را به دلیل نبود بودجه و اعتبارات دانسته و می‌گوید در این شرایط، معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از فضای ویدئووال پنج بعدی به ویدئو پروژکتور ساده رسید.

به گزارش کیوسک امارات (جامع‌ترین مجموعه رسانه‌ای فارسی زبانان امارات)، شعار امسال اکسپو، «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار: تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر که حدود ۱۳ میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است اما ضعف‌های بسیاری در حضور ایران در اکسپو دبی وجود دارد که از زمان آغاز تاکنون ادامه دارد چنانکه این نقدها منجر به برکناری مجری پاویون ایران شد.

هرچند دلیل برکناری زمانی از این سمت فروش گز، پسته و سوهان به جای معرفی فن‌آوری‌های نوین عنوان شده اما حسن زمانی قبل از برکناری از سمت مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان مجری پاویون ایران در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده بود، ماهیت اکسپو به هیچ وجه صنعتی یا تجاری نیست و این رویداد منحصراً یک المپیک فرهنگی جهانی محسوب می‌شود.

بالغ بر ۷۰ درصد فضای پایون ایران منحصراً متعلق به محتوای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و فقط ۳۰ درصد فضای پاویون ایران متعلق به دیگر بخش‌ها از جمله بخش‌های صناعت و معدن و های‌تک است. اصولاً این بخش‌ها معمولاً چندان اهمیت و جایگاهی محتوای کلی پاویون ایران نداشته و اساساً لازم نبوده چندان به آن پرداخته شود؛ با این وجود حتی به مفاهیم فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز آنطور که شایسته و بایسته ایران است پرداخت نشده است.

پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو

اما رسانه‌های ایران هم نوشتند که صرفنظر از معماری عجیب و غریب پاویون ایران که بیشتر کشورهای بادیه‌نشین عرب را تداعی می‌کند، بی‌برنامگی و کج‌سلیقگی برگزارکنندگان در معرفی تاریخ و دستاوردهای ایران بسیار آزاردهنده است تا جایی که مورد اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است.

در همین حال، خشایار نیکزادف، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی، عدم اختصاص اعتبارات مد نظر را دلیل اصلی‌عدم تحقق اهداف پاویون ایران در اکسپو دبی دانست و در دفاع از کم کاری‌های صورت گرفته، گفت: بودجه کافی برای تحقق اهداف مد نظر را در اختیار نداشتیم. به دلیل وجود مشکلات مالی مجبور شدیم با هر تدبیر پاویون ایران را به نتیجه برسانیم. اما اقلام درخواست شده در اختیارمان قرار نگرفت و ناچار شدیم با امکاناتی که داریم در اکسپو حاضر شویم. به طور مثال ویدئووال پنج بعدی درخواست کرده بودیم که فراهم نشد و تبدیل به ویدئو پروژکتور ۳۶۰ شد که آن هم محقق نشد و در نهایت دو ویدئو پروژکتور معمولی در اختیار ما گذاشتند. البته گفته می‌شود که حدود ۱۸ درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصیص یافته.

این صحبت‌ درحالی مطرح می‌شود که پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران به عنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از ۹ بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ به شمار می‌آید ولی بازهم کمبود امکانات سبب شد تا چهره اصلی ایران به نمایش درنیاید.

به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی با توجه به امکاناتی که در اختیار آن‌ها گذاشته شد، بخشی را به پخش سه بعدی فیلم‌های جاذبه‌های ایران اختصاص داده‌اند. برخی اقلام برای توضیح بناها و جاذبه‌های ایران گذاشته شده و معرف جاذبه‌های استان‌های فارس، یزد و اصفهان در این پاویون انجام می‌شود. رقص‌های محلی به تصویر کشیده شده. همچنین مدتی است که تعدادی از راهنمایان گردشگری برای ارائه توضیحات و معرفی ایران به دبی اعزام شده‌اند. همچنین قرار است هنرمندان صنایع دستی به اکسپو اعزام شوند تا به صورت زنده به معرفی صنایع دستی ایران بپردازند.

پاویون ایران در نمایشگاه اکسپو

او در پاسخ به چرایی معرفی مسیرهای کلاسیک ایران مانند فارس، یزد و اصفهان در اکسپو دبی گفت: ما تمام جاذبه‌های ایران را معرفی کرده‌ایم و اینگونه نیست که مسیر خاصی را معرفی کرده باشیم. زیرساخت‌ها و جاذبه‌های طبیعی را معرفی کرده‌ایم و تصویری جامع از کل کشور ارائه داده‌ایم. مراسم‌های آیینی نیز معرفی خواهند شد. البته قرار بود معرفی‌های بیشتری از ایران داشته باشیم که به درخواست وزارت ارشاد بخش مربوطه به آن‌ها سپرده شد که در نهایت نیز معرفی درستی صورت نگرفت. تمام این‌عدم برگزاری‌ها به نبود بودجه و کم بود اعتبارات باز می‌گردد.

نیکزادفر از استقبال بازدیدکنندگان از غرفه ایران در اکسپو دبی خبر داد و گفت: سعی ما برآن است تا اطلاعات متقاضیان را دریافت کنیم تا در فرصتی مناسب بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. البته هنوز برآوردی در اختیار نداریم که استقبال از پاویون ایران از سوی کدام کشورها بیشتر بوده. فقط می‌دانیم که در برخی از روزها بیش از ۲ هزار بازدید از این غرفه صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی درحالی از تصمیمات جدید برای برگزاری نشست‌های B2B در اکسپوی دبی خبر می‌دهد که درحال حاضر بیش از ۳ ماه از برگزاری این اکسپو و حواشی بسیار زیاد پیرامون پاویون ایران می‌گذرد و زمان زیادی تا ۲۱ فرودین سال ۱۴۰۱ و پایان زمان برگزاری آن باقی نمانده است.

انتهای پیام


Source URL: https://www.uaekiosk.com/news/8940/irans-poor-performance-dubai-expo-failure-achieve-cultural-and