بلندپروازی‌های فضایی امارات متحده عربی برای سال ۲۰۲۳

در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماه‌نورد «راشد» در دسامبر ۲۰۲۲، انتظار می‌رود امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ ماموریت‌های اکتشافی فضایی بیشتری را در برنامه داشته باشد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات به نقل از گلف نیوز، سلطان النیادی، فضانورد اماراتی، برای آزمایش‌های علمی در اواسط فوریه عازم ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود و به‌مدت شش ماه در آن‌جا مستقر خواهد بود؛ پیش‌بینی می‌شود ماه‌نورد راشد در آوریل در دهانه اطلس ماه فرود بیاید؛ و ماهواره ام‌بی‌زد‌ـ‌‌ست (MBZ-Sat)، که بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ماهواره منطقه است، تا پایان سال پرتاب می‌شود.

کاوشگر مریخ‌‌نورد امید پیوسته تصاویر و داده‌های جدیدی از جو مریخ می‌فرستد و امارات متحده عربی اعلام کرده است که برنامه مریخ ۲۱۱۷ کاوش سایر سیارات را نیز شامل می‌شود.

در ادامه شرح مختصری از برنامه فضایی امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ می‌آید.

ماموریت فضایی بلندمدت

النیادی اولین فضانورد عرب است که یک ماموریت فضایی بلندمدت انجام می دهد.

با این ماموریت، امارات متحده عربی یازدهمین کشور جهان خواهد بود که فضانوردانش را برای ماموریتی بلندمدت به فضا می‌فرستد. بنا بر اعلام مرکز فضایی محمد بن راشد، النیادی «در چارچوب دومین ماموریت برنامه فضانوردان امارات متحده عربی، آزمایش‌های پیشرفته و دقیقی انجام خواهد داد که راه را برای ماموریت‌های آتی و پیشبرد توانمندی‌های سفر به فراسوی زمین هموار خواهد کرد».

سلام، ماه

آوریل ۲۰۲۳ مهم‌ترین مرحله برای اولین ماموریت ماه امارات متحده عربی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ماه‌نورد راشد در حاشیه بیرونی جنوب شرق مرفریگوریس (دریای سرما) ماه فرود بیاید. فرود مهم‌ترین بخش ماموریت ماه است تاکنون کشورهای معدودی فرود موفقیت‌آمیز داشته‌اند.

ماه‌نورد راشد‌ــ که نام شیخ راشد بن سعید آل‌مکتوم، بنیان‌گذار فقید دبی مدرن، را بر آن گذاشته‌اند‌ــ گرداگرد ماه را در یک روز قمری بررسی خواهد کرد. هر روز قمری برابر است با ۱۴.۷۵ روز در زمین. این ماه‌نورد همچنین مواد سطح ماه و روند غلبه بر موانع طبیعی در ماه را بررسی خواهد کرد.

بزرگ‌ترین ماهواره منطقه

پیش‌بینی‌ می‌شود امارات متحده عربی امسال بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ماهواره منطقه را با راکت فالکون ۹ به فضا پرتاب کند. کارآمدی ماهواره ام‌بی‌زد‌-‌ست سه برابر اولین ماهواره ساخت امارات متحده عربی، خلیفه‌ست، است که در سال ۲۰۱۸ پرتاب شد.

این ماهواره ۷۰۰ کیلوگرمی به  دوربینی با وضوح بالا مجهز است که می‌تواند از فاصله ۵۰۰ کیلومتری بر فراز زمین عکس بگیرد.

انتظار می‌رود ماهواره ام‌بی‌زد‌ـ‌ست کیفیت تصاویر را بهبود بخشد و سرعت دانلود را افزایش دهد.

بلندپروازی‌های فضایی ادامه دارد

برنامه‌های فضایی بلندپروازانه امارات متحده عربی را می‌شود در توییت اخیر شیخ محمد بن راشد آل‌مکتوم، حاکم دبی، به بهترین شکل خلاصه کرد.

او که به مرکز فضایی محمد بن راشد رفته بود تا شاهد پرتاب ماه‌‌نورد راشد، اولین ماموریت ماه در جهان عرب، باشد، گفت: «ماه‌نورد راشد بخشی از برنامه فضایی بلندپروازانه امارات متحده عربی است. ما با مریخ شروع کردیم و اکنون به ماه می‌رویم در حالی که چشممان به ناهید است. هدف ما به‌اشتراک‌گذاری دانش، گسترش قابلیت‌ها، و باقی گذاشتن ردپایی علمی در تاریخ بشر است. رسیدن به ماه یک قدم روبه‌جلو دیگر در سفر بلندپروازانه امارات متحده عربی است. آمال و آرزوهای مردم امارات مرز ندارد و هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن‌ها شود. بهترین‌ها هنوز در راهند.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

کد خبر: 9148

https://uaekiosk.com/node/9148

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید