مقدار ارز مسافرتی برای دبی

ارز مسافرتی، یک گزینه اقتصادی و به‌صرفه برای سفر به کشورهای خارجی است. طوری که درصد بزرگی از هزینه‌های سفر را جبران کرده و یک سفر خانوادگی ارزان و خوش‌قیمت را به شما هدیه می‌‌دهد.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، ارز مسافرتی پولی است که در بیشتر مناطق دنیا آن را به عنوان ارز می‌شناسند و قبول می کنند. این ارز در اصل شامل یورو، پوند و دلار است که تفاوتی ندارد شما به کجا سفر می کنید.

صرافی‌های اغلب کشورها این نوع ارزها را قبول و تبدیل می‌کنند. با توجه به اینکه ارزهای خارجی در سال‌های اخیر، تغییر قیمت فزاینده‌ای را از سر گذرانده‌اند، دولت‌ها سهمیه‌هایی به‌عنوان ارز مسافرتی به مسافران ارائه می‌کنند تا از هزینه‌های سفر کم کنند. این سهمیه در حدود ۲۰۰۰ دلار یا یورو به مسافران تعلق می‌گیرد؛ اما دریافت این ارز هم مثل هر روال اداری دیگری، مراحل و شرایط خاص خودش را دارد. 

علت اصلی رواج ارز مسافرتی، تغییرات نامعمول قیمت ارز است. بانک مرکزی به مسافران سفرهای خارجی، کمک‌هزینه‌ای با عنوان ارز مسافرتی اعطا می‌کند تا با هزینه کمتری به خارج از کشور سفر کنند. البته این ارز فقط برای سفر به برخی از کشورها به مسافران تعلق می‌گیرد؛ اما مزیت آن این است که قیمت کمتری در مقایسه با ارز بازار دارد. هر مسافر خارج از کشور فقط یک بار در سال می‌تواند از سهمیه ارز خود استفاده کند.

سهمیه در نظر گرفته شده برای ارز مسافرتی ۱۴۰۱

در دی ماه سال ۱۴۰۰ نرخ ارز کم شد و دلیل آن نوسانات ارز بود. بر اساس بخشنامه ای که بانک مرکزی ایران منتشر کرد بیشترین میزانی که شرکت های صرافی اجازه فروش ارز مسافرتی را داشتند یک بار در سال تا سقف مقرر و برای کشور های نیازمند ویزا به صورت هوایی ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهایی که به ویزا نیاز نداشتند به صورت هوایی ۳۰۰۰ یورو و برای مسافران زمینی، ریلی و دریایی ۳۰۰ یورو یا معادل این مبلغ برای سایر ارزها، در نظر گرفته شد.

بابراین برای سفر به دبی نیز این مقادیر در مسیرهای مختلف انتخابی مسافر لحاظ می شود.

ناگفته نماند که مسافرین بر اساس آخرین به روز رسانی بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ همگی باید برای دریافت ارز مسافرتی بالای ۱۸ سال سن داشته باشند. بعد از این نیز در عرض مدت کوتاهی سرفصل های ارائه ارز کاهش یافتند که با اعلام بانک مرکزی بر مبنای درخواست برخی از صرافی ها به علت تعداد کم متقاضیان، سرفصل های اصلی به عهده بانک مرکزی گذاشته شد اما صرافی ها باید همچنان خدمات عمده ارزی مانند ارزهای دانشجویی، ارز مسافرتی و در کل نیاز های ارزی مردم جامعه را پاسخگو باشند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دولتی در سال ۱۴۰۱

  • ارائه اصل و کپی کارت ملی،
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر رسمی آژانس هواپیمایی؛ اگر بلیط خود را به‌صورت اینترنتی خرید‌ه‌اید، کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده بلیط و تاریخ خرید بلیط روی آن درج شده باشد،
  • اصل و کپی گذرنامه ایرانی؛ برای دریافت این ارز باید گذرنامه شما به‌مدت حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد،
  • رسید واریز وجه عوارض خروج از کشور؛ برای هربار سفر خارجی باید مبلغی تحت عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. مبلغ عوارض به‌ازای هر بار خروج از کشور متفاوت است،
  • اصل و کپی ویزا؛ در صورتی که به کشورهای نیازمند ویزا سفر می‌کنید باید ویزای خود را ارائه کنید،
  • تکمیل فرم درخواست ارز؛ فرم درخواست ارز را باید در کمال دقت پر کنید، چون روال اداری دریافت این ارز پیچیده است، خطا در پرکردن این فرم مسئله‌ساز خواهد شد،
  • شماره موبایل و حساب بانکی معتبر؛ شماره موبایل و شماره‌حساب بانکی اعلامی به صرافی دقیقاً باید به نام خودتان باشد،
  • پرداخت مبلغ ریالی مبادلاتی ارز روز درخواستی و تحویل رسید آن؛ ممکن است برای دریافت ارز درخواستی، از شما مبلغی به‌عنوان کارمزد فروش دریافت کنند.

ارز مسافرتی

مراحل دریافت ارز مسافرتی

  1. قیمت مبادلاتی ارز هر روز متناسب با افزایش قیمت ارز بازار تغییر می‌کند. هنگامی که به صرافی دولتی مراجعه می‌کنید، یک فرم درخواست به شما می‌دهند تا آن را پر کنید در این فرم، قیمت به‌روز ارز مبادلاتی درج شده است که باید برای پرداخت آن اقدام کنید.
  2. برای دریافت این ارز به مقصد سفرهای زیارتی باید نامتان را در پرتال سازمان حج و زیارت ثبت کنید.
  3. اگر می‌خواهید به‌صورت خانوادگی به کشورهای خارجی سفر کنید و برای تمامی اعضای خانواده درخواست این ارز را دارید، باید تک‌تک اعضای خانواده شما برای دریافت ارز سهمیه خود به صرافی مراجعه کنند. در صورتی که از گذرنامه المثنی استفاده می‌کنید باید گذرنامه قبلی خود را هم برای بررسی دقیق‌تر به مسئول صرافی دولتی ارائه کنید.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

  • ارز دولتی فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که قصد سفر به کشور خارجی داشته باشند؛ لذا نیاز است هنگام مراجعه به صرافی، اصل بلیط هواپیما خود را همراه داشته باشید،
  • ارز مسافرتی فقط یک بار در سال به متقاضیان تعلق می‌گیرد،
  • فقط افرادی که بیش از 18 سال سن دارند می‌توانند سهمیه این ارز را دریافت کنند.

افراد زیر نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند:

  • فرد متقاضی باید بیش از 18 سال سن داشته باشد؛ در غیر این صورت این ارز به وی داده نمی‌شود،
  • ایرانیان ساکن خارج از کشور، مجوز دریافت این ارز را ندارند،
  • افرادی که گذرنامه سیاسی یا خدمات دارند، مجوز دریافت این ارز را ندارند،
  • همه‌روزه صرافی‌های دولتی، آماده بررسی شرایط و مدارک متقاضیان هستند. برای دریافت ارز مسافرتی کافی است به یکی از صرافی‌‌های معتبر دولتی مراجعه کنید و با تحویل مدارک ذکر‌شده، ارز درخواستی خود را تحویل بگیرید.

ارز مسافرتی

برای اینکه بتوانید به‌راحتی مراحل دریافت ارز مسافرتی را بگذرانید، بهتر است از حداقل هفت روز قبل از سفر برای طی‌کردن روال اداری، اقدام کنید. مدت زمان طلایی برای دریافت ارز از یک هفته تا سه روز قبل از سفر است.

رئیس بانک مرکزی در نشستی با فعالان اقتصادی اعلام کرده است تا به‌زودی سامانه دریافت ارز مسافرتی راه‌اندازی شود. بدین صورت متقاضیان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، درخواست ارز را ثبت کنند.

برای خرید این ارز از سامانه my.ice.ir باید ابتدا مدارک و مستندات لازم را در سامانه بارگذاری کنید. بعد از بررسی مدارک و احراز هویت از سوی بانک مرکزی، فهرستی از صرافی‌های معتبر به شما نمایش داده می‌شود. با انتخاب یکی از صرافی‌ها، احراز هویت و بررسی مدارک متقاضی توسط متصدیان صرافی انجام و نتیجه بررسی به شماره موبایل متقاضی ارسال می‌شود. در این پیامک، زمان مراجعه برای دریافت ارز مسافرتی از صرافی به متقاضی اعلام می‌شود. دریافت خدمات این سامانه از طریق نصب اپلیکیشنی که از سایت ice.ir ارائه می‌شود، قابل پیگیری است.

انتهای پیام

کد خبر: 9087

https://uaekiosk.com/node/9087

میانگین: 3 (2 votes)

افزودن دیدگاه جدید