امارات در جایگاه نخست قدرت نرم خاورمیانه جای گرفت

به استناد تازه‌ترین گزارش موسسه «برند فاینانس»، امارات متحده عربی در شاخص قدرت نرم، جایگاه نخست خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد و پس از آن، عربستان در میان ۱۵ کشور منطقه، در جایگاه‌ بعدی قرار گرفت.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، تازه‌ترین گزارش موسسه «برند فاینانس» (Brand Finance) بریتانیا از شاخص جهانی قدرت نرم در سال ۲۰۲۲ که در ماه مارس منتشر شد، نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا از این نظر در میان ۱۲۰ کشور، جایگاه برتر را در اختیار دارد و پس از آن، بریتانیا، آلمان و چین در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

امارات متحده عربی که در گزارش سال ۲۰۲۱ این موسسه هم بالاترین رتبه شاخص قدرت نرم خاورمیانه را به خود اختصاص داده بود، در گزارش جدید نیز در میان ۱۵ کشور منطقه جایگاه برتر خود را حفظ کرد. این کشور در عین حال، رتبه جهانی خود در میان ۱۲۰ کشور در شاخص قدرت نرم را هم دو پله بهبود بخشید و از رتبه هفدهم جهان به رتبه پانزدهم دست یافت. پس از امارات متحده، عربستان در رتبه ۲۴ جهان قرار دارد.

حداقل ۱۱ مولفه در ارزیابی این شاخص بررسی می‌شوند که برخورداری از اقتصاد قوی و باثبات، داشتن روابط خوب با سایر کشورها، آموزش تخصصی و ثبت علمی، امنیت و سرمایه‌گذاری جسورانه در حوزه فضایی، از جمله موارد موثر در معرفی امارات متحده به عنوان قدرت نرم برتر در خاورمیانه بوده‌اند.

در گزارش سال ۲۰۲۱ برند فاینانس هم که ۱۵ کشور خاورمیانه بررسی شدند، پس از امارات که در رتبه اول قرار داشت، عربستان، قطر، مصر، ایران، الجزایر و عراق در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

با این حال در گزارش سال ۲۰۲۱ شاخص قدرت نرم جهانی، آلمان در میان حداقل ۱۰۰ کشور رتبه نخست را در اختیار داشت و ژاپن توانسته بود به عنوان یک کشور آسیایی در رتبه دومین کشور جهان به لحاظ برخورداری از قدرت نرم قرار گیرد. در آخرین گزارش منتشر شده، وضعیت عملکرد کشورها در قبال همه‌گیری کرونا نیز به عنوان یکی از مولفه‌ها بررسی شد که همین موضوع به ایالات متحده در بازگشت به جایگاه برتر در سال ۲۰۲۲ کمک کرد.

شاخص جهانی قدرت نرم به ارزیابی توانایی کشورها در زمینه تاثیرگذاری بر رفتارهای بازیگران مختلف در عرصه بین‌المللی از طریق جذب یا متقاعد کردن آن‌ها به جای استفاده از اجبار می‌پردازد.

انتهای پیام

کد خبر: 9019

https://uaekiosk.com/node/9019

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید