رقابت خلاقانه عربستان با امارات برای جذب سرمایه‌ و فناوری خارجی

یک روزنامه سوئیسی نوشت: هم‌اکنون که امارات متحده عربی به یک قدرت تجاری در منطقه تبدیل شده است، کارشناسان امور بین الملل معتقدند که رقابت عربستان سعودی هم با این کشور، برای جذب سرمایه و فناوری خارجی آغاز شده است. در همین حال هر دو طرف، این رقابت را زیان‌بار نمی‌دانند و معتقدند این نوع رقابت‌های خلاقانه برای هر دو طرف مفید است و منتهی به ترقی بیشتر هر دو کشور می‌شود.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، سایت دویچه وله به نقل از روزنامه سوئیسی "نویه تسورشه تسایتونگ" که در گزارش مفصلی به رقابت عربستان سعودی با امارات متحده عربی پرداخته است، نوشت: در آغاز گزارش به قرارداد تازه امضاشده تجارت آزاد میان امارات و هند اشاره شده است و کشف یک میدان گازی جدید در سواحل ابوظبی و این که با کاهش فشار پاندمی کرونا (کووید ۱۹) گردشگران دوباره به دبی رو آورده‌اند.

موضوع آخر برای امارات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا نه تنها از طریق گردشگری درآمد قابل توجهی خواهد داشت، بلکه می‌تواند به جهانیان دستاوردهای خود را در زمینه اقتصادی و استاندارد زندگی نشان دهد و به این ترتیب به افزایش جذب سرمایه و فناوری خارجی کمک کند.

"حمله غیرمستقیم" به امارات

این روزنامه سوئیسی در این راستا با رایان بوهل، کارشناس منطقه خلیج فارس صحبت کرده است. بوهل می‌گوید: «اصلاحاتی که در عربستان سعودی شکل می‌گیرد یک حمله غیرمستقیم به امارات هم به‌شمار می‌رود».

در مقابل، ثانی الزیودی، وزیر بازرگانی امارات می‌گوید، تلاش عربستان در زمینه جذب شرکت‌ها و فناوری خارجی برای کشورش زیانی ندارد و ضمن حمایت از إصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تاکید می‌کند که اقدامات عربستان برای "همه ما سودآور است".

چندی پیش خالد الفالح، وزیر بازرگانی و سرمایه‌گذاری عربستان هم  رقابت کشورش با امارات را "تکامل" خواند و گفت: «این رقابت خلاقانه و برای هر دو طرف مفید است، زیرا همه از رشد و گشایش دروازه‌ها به روی جهانیان بهره خواهند برد.»

او ضمن بیان این که امارات در زمینه جذب سرمایه و فناوری خارجی پیشگام است، اظهار داشت، "موفقیت و درخشش آنها [اماراتی‌ها] در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه جذب شرکت‌ها" از بین نخواهد رفت.

در سال گذشته میلادی دولت عربستان برای کالاهایی که از مناطق آزاد تجاری وارد می‌شوند تعرفه گمرکی تعیین کرد و از شرکت‌های بازرگانی خارجی فعال در این کشور خواست، از سال ۲۰۲۴ دفتر اصلی خود را به عربستان منتقل کنند.

از آنجایی که بیشتر مناطق آزاد تجاری در امارات متحده عربی هستند، صادرات امارات به عربستان ۳۳ درصد کاهش یافت.

در آبان ماه گذشته خالد الفالح اعلام کرد که ۴۴ شرکت جهانی موافقتنامه‌ای برای انتقال دفاتر منطقه‌ای خود به ریاض امضا کرده‌اند.

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان گفت، به ۴۰۰ تا ۵۰۰ شرکت بزرگ برای نقل مکان به کشورش چشم دوخته است، "اما در این زمینه سقفی وجود ندارد، هر چه بیشتر بهتر، و این هم به نفع شرکت‌ها و هم به نفع عربستان خواهد بود."

پیش‌تر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود، به سندی دست یافته است که بر مبنای آن عربستان برای  شرکت‌های خارجی مالیات صفردرصدی به مدت ۵۰ سال در نظر گرفته است.

چیرگی رقابت بر "برادری"

روزنامه "نویه تسورشه تسایتونگ" در گزارش خود تاکید می‌کند که "برادری" دو کشور عربی دیگر مثل سابق نیست، بلکه بیش از هر چیز رقابت آنها جلب توجه می‌کند. در این راستا به فعالیت‌های ساره الامیری، وزیر علوم پیشرفته امارات اشاره شده که در تلاش است، راه‌های جدیدی برای جذابیت کشورش کشف کند.

خانم الامیری می‌گوید، نباید تنها به مشکلات و خطرات اندیشید، زیرا "هر کس فقط ترس را ببیند، به بهت فرو می‌رود" و قادر نیست، راه چاره‌ای پیدا کند. به همین دلیل او از "چالش" سخن می‌گوید، زیرا به اعتقاد او "هر چالشی یک شانس است" برای موفقیت.

الامیری که پیش‌تر ریاست رئیس سازمان فضایی امارات را عهده‌دار بود قصد دارد کشورش را به یک مرکز فناوری مدرن تبدیل کند که برای حفاظت از محیط زیست اهمیت قائل است. برای این منظور او مصمم است، از "استارت‌آپ‌هایی" که با این هدف ایجاد شده‌اند حمایت کند.

انتهای پیام

کد خبر: 8995

https://uaekiosk.com/node/8995

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید