تولید مشترک سینوفارم با چین؛ گام دیگر امارات در نگاه به شرق

امارات متحده عربی کار تولید مشترک واکسن «سینوفارم» با چین را از چند ماه پیش در دستور کار خود قرار داد که برخی تحلیلگران این اقدام را گام دیگر ابوظبی در تقویت شراکت راهبردی با پکن و نگاه به شرق با توجه به تغییرات پرشتاب معادلات جهانی می دانند.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات، پروژه مشترک تولید واکسن سینوفارم بین چین و امارات روز ۲۸ ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی (۸ فروردین ۱۴۰۰)  در دیدار «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه و همکاری بین المللی امارات و «وانگ یی» مشاور وزیر خارجه چین در مراسمی رسمی با حضور شماری از مقامات دو کشور کلید خورد.
این پروژه مشترک با عنوان «علوم زیستی و تولید واکسن» بین گروه سینوفارم چین CNBG و گروه مراقبت های بهداشتی امارات "G۴۲" آغاز شد.
امارات از جمله اولین کشورهایی بود که واکسن سینوفارم را برای واکسیناسیون در برنامه خود قرار داد. این کشور با صدور مجوز برای دو واکسن سینوفارم چین و فایزر-بیون‌تک واکسیناسیون شهروندان خود علیه ویروس کرونا را از ماه دسامبر سال گذشته آغاز کرد و سپس مجوز استفاده از «آسترازنکا» ساخت انگلیس را به عنوان سومین واکسن صادر کرد.
همکاری امارات و چین برای مبارزه با کرونا قبل از در دستور کار قرار گرفتن تولید مشترک واکسن سینوفارم نیز جریان داشت ؛ به گونه ای که با شیوع کرونا در چین، امارات کمک های بهداشتی و پزشکی به چین ارسال کرد و در مقابل نیز چین هنگام مبارزه امارات با کرونا به این کشور کمک پزشکی کرد. امارات همچنین اجرای مرحله سوم آزمایش های بالینی واکسن سینوفارم را بعد از امضای قرارداد بین گروه سینوفارم و شرکت اماراتی انجام داد.
امارات سپس اعلام کرد که واکسن سینوفارم موثر بودن خود را به میزان ۸۶ درصد ثابت کرده است.

با توجه به تردیدهای اولیه نسبت به استفاده از واکسن سینوفارم و برای تشویق شهروندان اماراتی به تزریق آن نیز دهها مسئول اماراتی از جمله وزیر بهداشت و حاکم دبی تصاویر خود را در حال تزریق این واکسن منتشر کردند.
یکی از اهداف امارات برای تولید واکسن سینوفارم و تلاش برای تولید یا نگهداری یا حمل و نقل سایر واکسن ها نیز تبدیل کردن خود به "مرکز" تولید و نقل و انتقال واکسن برای کشورهای همسایه و خاورمیانه بوده است.
وزیر خارجه امارات در جریان مراسم آغاز تولید مشترک واکسن سینوفارم گفت که فواید این پروژه مهم محدود به دو کشور چین و امارات نمی شود بلکه همه جهان را در بر می گیرد.
وی افزود: پروژه علوم زیستی و تولید واکسن، اقدام ویژه دیگری برای تلاش های جهانی به منظور مقابله با کرونا است و ابوظبی به اهمیت تقویت فعالیت بین المللی گروهی برای مبارزه با این همه گیری و گام برداشتن برای غلبه بر پیامدها و آثار آن در راستای سلامت ملت ها و امنیت و ثبات جوامع اعتقاد راسخ دارد.
«بینگ چائو» مدیر اجرایی گروه مراقبت های بهداشتی امارات "G۴۲" نیز گفت: این پروژه مشترک انقلابی را در عرصه علوم زیستی و فناوری زیستی در منطقه در سال های آینده ایجاد خواهد کرد و توان صنعتی جدید ما را قادر خواهد کرد که پاسخ سریعی به نیازهای داخلی و بین المللی به واکسن بدهیم و این یک گام جهانی مهم و بزرگ برای مقابله با کرونا است.
«لیو جینگژن» رئیس هئیت مدیره گروه سینوفارم نیز به نوبه خود این پروژه مشترک را گام امارات برای تجاری سازی واکسن دانست و به اهداف این گروه برای بازاریابی آن در جهان عرب از طریق امارات اشاره کرد و گفت که این پروژه نقش موثری در مقابله با کرونا در امارات و جهان عرب و همه جهان بازی می کند.
روزنامه اماراتی « The National » نوشت که امارات بدنبال تبدیل شدن به مرکز منطقه ای تولید واکسن های کرونا و توزیع آن است و همچنین تلاش می کنند که با توجه به زیرساخت های پیشرفته راه و ترابری و بندری به عنوان پلی بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان واکسن ها عمل کند.

درهمین راستا، شرکت باربری هوایی امارات متعلق به شرکت هواپیمایی این کشور اعلام کرد که یک مرکز باربری ویژه واکسن های کرونا را در دوبی ایجاد کرده است و در همین چارچوب نیز ابوظبی ائتلاف «امید» را برای انبار کردن واکسن ها در بنادر ابوظبی و توزیع آن از طریق اتحادیه باربری آغاز کرد.
یک انبار دیگر نیز در راستای شراکت با شرکت سوئیسی تولید کننده کانتیرهای باری سردخانه دار "SkyCell" امضا شد که می تواند دُزهای واکسن را در جریان حمل و نقل در دمای سرد نگهداری کند.
همزمان شرکت هواپیمایی امارات در دوبی نیز با شرکت فایزر برای توزیع واکسن این شرکت همکاری کرده است. امارات همچنین آزمایش هایی برای واکسن "اسپوتنیک V" روسیه انجام داده است.
برخی از این فرایند به "دیپلماسی واکسن" در منطقه یاد کنند؛ بویژه که کشورهای منطقه به میزان زیادی واکسن نیاز دارند و از جمله آنها کشور مصر با جمعیت یکصد میلیون نفر است. این جمعیت دو برابر جمعیت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و مازاد واکسن های سینوفارم در امارات باعث می شود که سراسر کشورهای منطقه از آن استفاده کنند.
مقامات چین و امارات روابط خود را راهبردی توصیف می کنند. «لیو جینگژن» رئیس هئیت مدیره گروه سینوفارم در جریان مراسم آغاز پروژه مشترک تولید سینوفارم گفت که این پروژه پیشرو نتیجه همکاری مستحکم و شراکت راهبردی بین امارات و چین است.
وزیر خارجه امارات نیز در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین در ابوظبی "روابط راهبردی فراگیر و راههای تقویت و توسعه همکاری مشترک در همه زمینه ها" را بررسی و بر "سطح برجسته روابط راهبردی بین دو طرف" تاکید کرد.
وی همچنین از "شراکت قوی امارات و چین که باعث به ثمر نشستن پروژه های مشترک بسیاری بین دو کشور شده است"، ستایش کرد.
عملیات اجرایی ساخت نخستین کارخانه تولید واکسن چینی کرونا با کمک امارات نیز اخیرا در بلگراد پایتخت صربستان آغاز شده است و قرار است این کارخانه آوریل سال ۲۰۲۲ شروع به تولید واکسن سینوفارم چین کند و علاوه بر برطرف ساختن نیاز صربستان، واکسن تولید این کارخانه به بالکان و دیگر کشورهای اروپایی نیز ارسال خواهد شد.
امارات و چین مدت زیادی است که در تلاش برای متنوع سازی روابط خود و تقویت آن هستند.
در همین راستا، شرکت مخابرات دولتی امارات قراردادهای نسل اینترنت "۵ G" را به شرکت چینی " Huawei " که در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار دارد، واگذار کرد. همکاری نظامی بین پکن و ابوظبی نیز با خرید پهپادهای هجومی از چین رشد کرده است.
امارات از مهمترین شرکای راهبردی چین در خاورمیانه به حساب می آید زیرا ۲۶ درصد مجموع تجارت خارجی غیرنفتی بین چین و کشورهای عربی را به خود اختصاص داده است و بیشترین تعداد شهروندان چینی در جهان عرب در امارات به سرمی برند.
براساس اعلام وزارت تجارت چین، میزان تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۴۸.۶۷ میلیارد دلار بود و میزان سرمایه گذاری های مستقیم شرکت های چینی در امارات نیز تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶.۴۴ میلیارد دلار رسید. از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی نیز سرمایه گذاری مستقیم شرکت های چینی در امارات به ۸۲۰ میلیون دلار رسید که ۵۴ درصد سرمایه گذاریهای چین در همه کشورهای عضو اتحادیه عرب را شامل می شد.
امارات بیش از ۴۲۰۰ شرکت چینی و ۳۵۶ آژانس تجاری چینی و ۲۵۰۰ برند چینی را میزبانی می کند.
نفت نیز روابط بین دو کشور را تقویت کرده است؛ بویژه که ابوظبی ثروتمند ترین امارت هفت گانه است و بیشترین درآمدش از نفت است و ۹۵ درصد ذخایر نفتی و ۹۴درصد ذخایر گازی امارات را در اختیار دارد.
امارات در سال ۲۰۱۹ میلادی هشتمین صادر کننده نفت به چین بود و در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی، شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی اماراتی قراردادهای متعددی با همتایان چینی خود به امضا رساندند.

امارات همچنین شاهد بیشترین شمار گردشگران چینی در خاورمیانه بوده است و آنها پیش از همه گیری کرونا بیش از دو میلیارد دلار در سال در امارات هزینه کردند.
موقعیت زیرساختی پیشرفته امارات و تسهیلات کاری و ثبات این کشور به ابوظبی کمک کرده است تا نقش مهمی در طرح «یک کمربند – یک جاده» چین بازی کند. اساسا امارات با جدیت تلاش می کند که در این پروژه بزرگ نقش آفرینی کند زیرا سودمندی زیادی برایش در زمینه های مختلف دارد.
همکاری بین چین و امارات در زمینه های فرهنگی، انرژی های پاک، فناوری و هوش مصنوعی نیز درحال تقویت است و آنها توافقنامه های همکاری در این زمینه ها امضا کرده اند.
یادداشت تفاهمی برای همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نیز در سال ۲۰۱۹ میلادی بین وزارت انرژی و صنعت امارات و سازمان انرژی چین امضا رسید. یادداشت تفاهم دیگری نیز در همین سال بین سازمان انرژی هسته ای امارات و سازمان ملی انرژی هسته ای چین به امضا رسید و انتظار می رود که روابط در این زمینه بویژه درپی راه اندازی اولین نیروگاه هسته ای در امارات تقویت شود.
دو کشور در زمینه اکتشاف در فضا نیز یادداشت تفاهمی را در سال ۲۰۱۶ میلادی امضا کردند که همکاری فضایی آنها را گسترش خواهد داد.
به عقیده شماری از تحلیلگران سیاسی، امارات در سال های اخیر تلاش کرده است که روابط خود را متنوع کرده و ضمن حفظ روابط سنتی با غرب و آمریکا نیم نگاهی نیز به روابط با شرق بویژه چین داشته باشد؛ خصوصا که روند تحولات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان حکایت از آن دارد که چین در حال تبدیل شدن به قدرت نوظهوری است که می تواند قدرت غرب بویژه آمریکا را در سال های آینده به طور جدی به چالش بکشد و هژمونی آمریکا در جهان را تضعیف کرده و در دهه های آینده به قدرت برتر جهان تبدیل شود.

انتهای پیام

کد خبر: 8726

https://uaekiosk.com/node/8726

هنوز رای ثبت نشده

افزودن دیدگاه جدید