برنامه‌ریزی جف بزوس برای فرستادن گردشگر به فضا از صحراهای امارات

از آنجاکه امارات «انتخابی واضح» برای ساختن پایگاه فضایی شناخته شده است، جف بزوس، مالک آمازون و ثروتمندترین مرد جهان هم در فکر استفاده از مناطق صحرایی امارات متحده عربی برای فرستادن گردشگر به فضا است.
متن خبر

به گزارش کیوسک امارات (سایت فارسی زبانان امارات)، ثروت ناصر در روزنامه «نشنال» ابوظبی، نوشت: شرکت «بلو اوریجینِ» بزوس برنامه‌ای به نام «نیوشپرد» دارد که از طریق آن تا کنون ۸ نفر را به فضا فرستاده است؛ مشهورترین آن‌ها ویلیام شاتنر است، بازیگر ۹۰ ساله کانادایی که نسل‌ها او را با سریال «پیشتازان فضا» می‌شناختند و حالا رکورد زد تا پیرترین انسانی باشد که تا بحال سفر فضایی انجام داده است.

برنت شروود، از مدیران عرصه برنامه‌ریزی «بلواوریجین» در گفتگو با «نشنال» گفت امارات «انتخابی واضح» برای ساختن پایگاه فضایی است. این شرکت در حال حاضر پایگاهی فضایی در نزدیکی شهر ال پاسو در ایالت تگزاس آمریکا دارد اما به دنبال مکان‌های جدید است.

 شروود گفت: «حالا که برنامه گردشگری‌مان عملیاتی شده دنبال مکان‌های جدیدی در سراسر کره زمین هستیم تا برای «نیو شپرد» مکان پرتاب و فرود برپا کنیم.»

او گفت مهمترین ویژگی مکان لازم برای ساخت پایگاه فضایی وجود مناطق صحرایی است و منطقه غرب ایالت تگزاس هم برای همین انتخاب شده؛ چون حتی از فرودگاه شهر ال پاسو چند ساعت فاصله دارد و «در میان هیچ‌کجا است.»

شروود برای شرکت در کنگره بین‌المللی هوا فضا به امارات سفر کرده که در هفته جاری در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می‌شود. او گفت: «چند شب پیش در شارجه خوابیده بودم و به تماشای ستاره‌ها در صحرا نشستم. در فاصله نیم ساعتی دبی. بنابراین به نظرم باید حتما به این مناطق فکر کنیم.»

«بلو اوریجین» در حال حاضر هم ارتباطاتی با امارات دارد. شرکت خصوصی «آزور ایکس» در دبی به عنوان مشاور راهبردی این شرکت آمریکایی کار می‌کند و قرار است پل رابط آن با امارات باشد.

آنا هازلت، مدیر اجرایی «آزور اکس» به روزنامه «نشنال» گفت این شرکت مشغول کمک به «بلو اوریجین» برای یافتن امکان فعالیت در امارات است. خانم هازلت گفت شرکتش به مشتری‌هایی خدمات می‌دهد که خواهان گردشگری فضایی و احتمالا سفر به پایگاه «اوربیتال ریف» باشند که بزوس و همکارانش می‌خواهند در فضا بسازند.

«بلو اوریجین» اعلام کرد که در همکاری با چند شرکت دیگر می‌خواهد پایگاهی فضایی به نام «اوربیتال ریف» در مدار زمین بسازد. این پایگاه خصوصی قرار است یا جای «ایستگاه بین‌المللی فضا» را که با همکاری آمریکا، روسیه، ژاپن و کشورهایی اروپایی اداره می‌شود شده بگیرد و  یا مکمل آن باشد. این ایستگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری با ۲۰ سال سابقه دیگر کهنه شده و ناسا به دنبال طرح‌هایی برای جایگزینی آن است. بودجه آمریکا برای «ایستگاه بین‌المللی فضا» تا سال ۲۰۳۰ به پایان می‌رسد و معلوم نیست کنگره آمریکا برای ادامه آن چقدر به ناسا بودجه دهد.

هازلت گفت: «ما مشتاق توسعه این برنامه هیجان‌انگیز با «بلو اوریجین» و آوردن فرصت‌ها به امارات و نزد شرکت‌ها و کارآفرینان و ابتکارآفرینان اماراتی هستیم.»

در طرح بزوس، «اوربیتال ریف» قرار است نه فقط پایگاهی علمی که فضایی باشد که افرادی از عرصه‌های مختلف بتوانند در آن حضور پیدا کنند؛ از جمله کسب و کارداران، رسانه‌ها و گردشگران.

«بلو اوریجین» هنوز قیمت بلیت‌های «نیو شپرد» را اعلام نکرده است، اما یکی از این بلیت‌ها در یک حراجی به قیمت ۲۸ میلیون دلار فروش رفت.

انتظار فعالین عرصه گردشگری فضایی این است که با رواج بیشترِ برخی وسایل سفر فضایی، امکان کاهش قیمت‌ها هم فراهم شود. به گفته آقای شروود همین حالا هم بلیت‌هایی که «بلو اوریجین» فروخته (به جز آن یک مورد حراجی که رسانه‌ای شد) قیمت کم‌تری داشته‌اند؛ شروود هم البته این رقم را اعلام نکرد.

این مدیر گفت: «ما داده‌هایی از مسافرینی که ابراز علاقه کرده‌اند داریم و شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. خیلی هیجان‌انگیز است چون تا بحال فقط دو ماموریت انسانی داشته‌ایم و همین حالا هم کاهش قیمت را داده‌ایم. این کاهش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد.»

او اما تاکید کرد که حالا حالاها طول می‌کشد تا قیمت به جایی برسد که اجازه سفر به افراد غیرثروتمند را هم بدهد.

شروود تاکید کرد که هدف از ساختن «اوربیتال ریف» این است که مقصدی باشد که به نوبه خود ارزش سفر را دارد و نه فقط «سفری کوتاه به فضا.» او در گفتگو با نشنال طرح این پایگاه فضایی را با دبی مقایسه کرد، شهری پر از «نقاط جذاب و یگانه در جهان.» او گفت پایگاه جدید قرار است ویژگی‌های سرگرم‌کننده هم داشته باشد.

بزوس و پروژه‌های فضایی‌اش در رقابت با شرکت «اسپیس اکس» ایلان ماسک، چهره اقتصادی اهل آفریقای جنوبی، هستند که طبق برخی روایت‌ها ثروتش از بزوس هم بیشتر است. دیگر رقیب بزوس و ماسک، ریچارد برانسون است. شرکت او ،«ویرجین گالاکتیک»، در سال ۲۰۱۹ قراردادی با امارات برای ساختن پایگاه فضایی امضا کرد. تفاهم‌نامه‌ای بین آژانس فضایی امارات و سازمان فرودگاه‌های ابوظبی امضا شده که اجازه استفاده از فرودگاه شهر قدیمی العین برای پروازهای فضایی تجاری را می‌دهد.

انتهای پیام

کد خبر: 8817

https://uaekiosk.com/node/8817

میانگین: 5 (1 رای دادن)

افزودن دیدگاه جدید